Ilotulitus

Onko markkinointivuosi 2011 pelkkää ilotulitusta? (Kuva: Flickr.com / Karen Blaha)

Vuodenvaihteen lähestyessä on tapana analysoida kulunutta vuotta ja ennustaa tulevaa. Kysyin asiantuntijoilta, mitä he odottavat markkinointivuodelta 2011.

Kysyin myös vuoden 2010 markkinointihittiä. Sen vastaukset voit lukea edellisestä kirjoituksesta: Vuoden 2010 markkinointihitit.

Kysymykset ovat hyvin laajoja. Tästä johtuen vastauksetkin ovat ilahduttavan monipuolisia.

Kiitos kaikille vastanneille vaivannäöstä!

Ennusteet vuodelle 2011

Ismo Tenkanen, Konversio-blogi

Sosiaalisen median hyödyntäminen jatkuudigitaalinen markkinointi kasvaa edelleen, hakukonemainonta jatkaa kasvuaanbanner-mainonnan uusi tuleminen sekä isojen mainospintojen (brändikampanjat) että uusien kohdennusmahdollisuuksien (verkkokauppakampanjat) ansiosta.

Hakukoneoptimointi yleistyy, sehän on Suomessa aivan lapsenkengissä, eli asiallisessa kunnossa vain kaikkein suurimmilla yrityksillä. Jo keskisuurilla verkkokaupoilla optimointi täysin hoitamatta. Pikku hiljaa aletaan Suomessakin ymmärtää että some on muutakin kuin Facebook, mutta toisaalta Facebook tavoittaa yhä suuremman väestön, ja FB toimii monelle mainostajalle myös bannereiden kautta, vaikka mainostajalla ei olisi omaa Facebook-sivuaan.

Kirsti Ellilä, Kirjailijan häiriöklinikka -blogi

Ennustaminen on vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden ennustaminen, sanoi Mauno Koivisto aikoinaan. Vaikea kuvitella mitä uutta mullistavaa ensi vuosi toisi tullessaan. Kuvittelen sosiaalisen median merkityksen kasvavan. Tosin samalla epäilen, että suuri osa sosiaalisen median markkinointivaikutuksista on kuplaa. Muistan vilkaisseeni jotain tutkimusta jossa sanottiin, että noin 90% jonkin sivuston tykkääjistä ei koskaan vieraile ko. sivulla toista kertaa.

Odotan myös edelleen tietoa siitä, missä määrin taannoinen kaivurikuski, joka körötteli kaivurillaan Suomen halki, sai realisoitua sosiaalisen median suosiotaan bisneksiensä menestyksenä. Henkilökohtaisesti odotan ehkä eniten juuri sitä ensi vuodelta, että saisin jonkin valaistuksen, kuinka sosiaalista mediaa voisi hyödyntää niin, että se ei olisi pelkkää vaahtoa, vaan poikisi jotain konkreettista lisäystä omaan liikevaihtoon.

Pasi Peltola, InternetMarkkinointi Myrsky

Sosiaalisen median ja perinteisten verkkosivujen raja hämärtyy. Sosiaalisen median sisällöstä tulee olennainen osa yrityksien verkkosivujen sisältöä.

Netin käyttäminen mobiilisti ja sen myötä palveluiden etsiminen mobiilisti tulee kasvamaan rajusti varsinkin isompien kaupunkien ja suosittujen matkailukohteiden alueilla. Tämän seurauksena varsinkin palvelualoilla voittajia tulevat olemaan ne, jotka osaavat ottaa huomioon tehokkaasti myös mobiilikäyttäjät.

B2B-yrityksien puolella yhä useampi yritys herää siihen todellisuuteen, että kiinnostavan ja ilmaisen sisällön tuottaminen on järkevin tapa kertoa asiakkaille miksi juuri he ovat oikea yritys palvelemaan asiakkaita.

Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto r.y.

Asiakasajattelun muuttuminen todellisiksi teoiksi. Ymmärrys siitä, että markkinointi on edellytys elinvoimaiselle liiketoiminnalle, kasvaa. Julkisella sektorilla aletaan näkyvästi hyödyntää markkinoinnin metodeja asioiden eteenpäin viemiseksi ja kansalaispalvelun kehittämiseksi.

Jussi Junikka, Viestintätoimisto Suodatin

Uskon, että paikkatietoon perustuvat palvelut yleistyvät myös Suomessa. Haluaisin nähdä tulevana vuonna yhden hyvän kampanjan, joka todistaisi suomalaisille, että näistähän voi olla hyötyäkin. Ehkä joku keksii käyttää näitä esimerkiksi vaalityön välineenä.

Hanna Takala, Zento Ltd.

Tuntuu siltä, että vanhaa virttä veisaan, mutta minä uskon mobiilisti ilmaistavien paikkatietojen tulemiseen kotimaiseenkin markkinointiin ja olevan erittäin merkityksellistä. Samassa hyömyssä paikkojen sekä asenteen muutoksen kanssa on työntömarkkinoinnin korvautuminen imulla, imetään ostovoimaa puoleen nopeilla kiinnostavilla diileillä, joihin kiinnostusta haetaan ostajien omien sosiaalisten kiinnostustenkohteiden, ystävien yms. perusteella.

Mikko Piippo, Apusana

Vuonna 2011 sisällön, mainonnan ja markkinoinnin raja hämärtyy entisestään. Elokuvien, ammatti- ja aikakauslehtien, business-kirjojen ja blogien lisäksi product placement leviää kaunokirjallisuuteen. Samanaikaisesti kumppanuusmarkkinointi (affiliate marketing) leviääentisestään. Tietokonemaailmasta mukailtua ilmaisua käyttääkseni ”black hat” -markkinoijat eivät välitä kuluttajansuojalain edellyttämästä mainonnan tunnistettavuudesta. Nämä trendit herättävät keskustelua, mutta toimivia ratkaisuja ongelmaan ei kyetä esittämään.

Heli Sirkiä, Imago ja osaamisen markkinointi -blogi

Ensi vuonna uskoisin pelillisyyden merkityksen lisääntyvän. Viihdepelien rinnalle syntyy yrityssovelluksia sekä tuotesijoittelu siirtyy erilaisiin virtuaalimaailmoihin. Henkilöistymisen trendi jatkuu, ja yritysten on myönnettävä, että heidän osaajansa voivat rakentaa myös omaa henkilökohtaista digitaalista osaajaprofiiliaan eri forumeilla ja blogeissa. Videoblogit nousevat perinteisen kirjoitettujen rinnalle ja kuluttajasegmentointi siirtyy demografioista kohti arvopohjaista segmentointia – toisaalta myös kuponkitarjoukset vetoavat hintasensitiivisiin suomalaisiin (vrt. CityDeal).

Vaikka vuosi 2011 on vaalivuosi ja tulemme varmasti näkemään paljon poliitikkojen kampanjoita sosiaalisessa mediassa, en jaksa oikein uskoa, että monikaan politiikko rakentaa yhteisöllisen ’asiakkuuden’ äänestäjiinsä. Siihen on meillä vielä matkaa.

Mitä sinä ennustat vuodelle 2011?