Bloggaaminen ei ole helppoa. Jos kuvittelet bloggaamisen olevan helppoa – puhumattakaan siitä, että luulet bloggaamisella tienaavasi helposti – olet väärässä. Jos joku on uskotellut sinulle niin, sinua on sumutettu pahemman kerran. Bloggaaminen voi olla kivaa ja sillä voi tienata, mutta joudut tekemään täyden päivätyön ja joskus ylitöitäkin.

Riippuen siitä, missä vaiheessa olet bloggaajan uraa, sinulla on erilaisia haasteita. Saatat kysyä, mikä olisi oikea julkaisualusta blogillesi, tai mikä teema on paras WordPressiin? Kuinka pitkä on riittävän pitkä blogiartikkeliksi.

Minun kokemukseni mukaan on kuitenkin kolme bloggaajan haastetta, jotka ovat ylitse muiden. Nämä ovat eräänlaisia meta-haasteita, kaikkien haasteiden emoja. Nämä haasteet sijoittuvat eri kohtiin bloggaajan uraa. Yksi on aloittamisen ongelma, eli ryhtyminen. Toinen ongelma on jokaisen bloggaajan jatkuva tuska siitä, onko sisältöni todella kiinnostavaa. Kolmas ongelma tulee esiin, kun bloggaamista on jatkunut yli alkuinnostuksen. Siinä on kysymys siitä, jaksatko silloinkin, kun ei yhtään huvita.

Nämä haasteet ovat tietysti ongelmia niille, jotka ottavat bloggaamisen vakavasti – ammattibloggaajille. Harrastelija voi heittää hanskat tiskiin, milloin vain. Ammattilaisen on jatkettava niin kauan kuin se strategisesti on järkevää – tai esimies käskee.

Tarkastellaanpa näitä kolmea ongelmaa vähän lähemmin.

Bloggaajan 1. haaste: Ryhtyminen

Bloggaamisen aloittamiseen voi tuntua haastavalta ja kynnys saattaa olla hyvin korkea. Vielä silloinkin, kun on ymmärtänyt, että bloggaaminen on oman bisneksen kannalta välttämätöntä. Monasti vaikeus tuntuu kulminoituvan moniin pikku seikkoihin, mutta pikku seikatkin on otettava vakavasti, jos ne estävät bloggaamisen.
Ehkä suurin aloittamisen estävä tekijä on epäonnistumisen pelko. Mitä, jos en osaa, en jaksa tai kukaan ei kiinnostu jutuistani. Ehkä sittenkin on parempi, etten ota riskiä.

Ymmärrät varmaan, että ilman riskinottoa et voi saavuttaa mitään. Toisaalta, vakavaan hommaan ei kannata lähteä takki auki.

Olen joskus neuvonut aloittamaan harjoittelun harrasteblogilla. Mukavasta ei niin vakavasta blogista on helppo aloittaa – ehkä jopa nimettömänä. Aloittamisen vaikeudet, kuten siihen liittyvät pelotkin, ovat hyvin yksilöllisiä. Sinulle ei välttämättä sovi varovainen aloitus. Silloin voit ottaa alun, joka muistuttaa venäläistä uimakoulua: kylmään veteen, syvään päähän. Eloonjäämisvietti pitää kyllä pinnalla.

Bloggaamisen verkkokurssi tai opas voi olla hyvä tapa varautua, riippumatta siitä, harjoitteletko ensin harrasteblogilla, vai aloitatko heti tositoimissa.

Bloggaajan 2. haaste: Kiinnostava sisältö

Kiinnostavan sisällön tuottaminen on todellinen haaste jokaiselle sisällöntuottajalle. Bloggaaja joutuu ideoimaan viikosta toiseen, vuodesta seuraavaan juttuja, jotka kiinnostavat kohderyhmää.

Kiinnostavan sisällön ongelmana on kohderyhmän tunteminen. Suosittu pitkän linjan bloggaaja tietää kokemuksesta, mikä hänen lukijoitaan kiinnostaa, ja mikä ei. Aloitteleva bloggaaja joutuu tekemään ihmiskokeita: Julkaista, toivoa, pettyä, julkaista, toivoa, onnistua.

Amerikkalaiset konsultit puhuvat eeppisestä sisällöstä. Todellisuudessa vasta lukijoiden mielenkiinto voi tehdä sisällöstä eeppistä. Mikään sisältö ei ole tuotanto- tai julkaisuhetkellä eeppistä. Lukijat tekevät sisällöstä merkittävän. Sisältö voi olla yhdelle eeppistä ja toiselle täysin merkityksetöntä. Joskus minulle eeppiseksi noussut sisältö ei ole sitä minulle aina. Kohderyhmää miettiessäsi joudut miettimään, mihin tilanteeseen sisältösi on sopivaa ja mitä ihmisen päässä silloin liikkuu. Teini ei ole kiinnostunut samoista asioista kuin aikaihminen, eikä taiteen ystävää lämmitä samat asiat kuin urheiluhullua. Samoin aktiiviharrastaja ei kaipaa alkeiskurssia kuin aloittelija.

Bloggaajan 3. haaste: Jaksaminen

Bloggaaminen on aerobinen, eli kestävyyslaji. Bloggaajalle on eduksi, jos hän on luonteeltaan loppuunsaattaja. Lopulta blogin kirjoittaminen ikuista ojankaivuuta. Kun blogin palikat ovat kunnossa, sisältöä tuotetaan päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen. Todellista lapiohommaa.

Ojankaivuu metafora toimii myös bisnestasolla. Bloggaaja tekee ojia, jotka muotoutuvat puroiksi ja joiksi. Lopulta ne laskevat suurempaan lätäkköön, jos pankkitiliä voi laajaan vesistöön verrata.

Bloggaamalla ei yleensä synny tuloksia kovin nopeasti. Mitään tilastoja minulla ei ole, mutta uskoisin, että 6 kuukautta kannattaa varata ennen kuin odottaa juuri mitään. Olen toki taannoin tehnyt erään yrityksen kanssa tulosta jo viidellä lyhyehköllä blogiartikkelilla. Eleganthomen sivustolle ensimmäinen blogiartikkeli teki selvän kävijäpiikin heti julkaisun jälkeen. Bloggaamisella voi olla vaikutusta nopeastikin, mutta merkittävät tulokset vaativat pitkäjänteistä työtä.

Summa summarum

Älä jumiudu blogisi kanssa pikku yksityiskohtiin, kuten julkaisualustan valintaan tai visuaalisen ilmeen ihmettelyyn.

  1. Mieti, oletko niin tosissasi, että nyt kannattaa aloittaa,
  2. tutustu kohderyhmääsi, jotta sisältösi todella kiinnostaa heitä ja
  3. arvioi rehellisesti, onko sinulla pitkäjänteisyyttä jatkaa silloinkin, kun tuloksia ei tunnu syntyvän, ja kirjoittaminen tuntuu yhtä hohdokkaalta kuin ojan kaivaminen.

Opiskele ja pyydä apua!