Eero Leppänen pohti blogissaan sosiaalisen median ansaintamallia. Eeron vastaus sopii kaikkeen ansaintaan ja liiketoimintaan: Jokaisen yrityksen pitäisi löytää oma liiketoiminta- ja ansaintamalli. Kannattaa pysyä kärryillä siitä, miten kilpailijat toimivat ja kääntää se päälaelleen. Täysin poikkeavalla toteutuksella voisi onnistua tekemään lyömättömän kilpailuedun tai ainakin hyvän etumatkan kilpailijoihin. Ja mikä parasta, uusi malli hyödyttää myös asiakasta.
Avainsana: hinnoittelu
Hinnoittelu on markkinointia. Hinnalla viestit tuotteestasi ja yrityksestäsi. Hinnalla myös segmentoit, eli rajaat kohderyhmäsi. Kirjoittelin aiemmin toimialakohtaisten ongelmien hyödyntämisestä markkinoinnissa. Hinnoittelu mainitaan Talouselämässä (13.2.2011) yhdeksi huonekalualan mätäpaiseista, jonka voisi kääntää itselleen voitoksi. Se voisi olla hyvä työ koko toimialalle. Sama ongelma vaivaa muitakin aloja.
Asiakas maksaa hinnasta
Puolet ihmisistä ei tunnista maun perusteella kalliita viinejä halvoista. Ihmiset uskovat kalliin olevan laadukasta ja halpaa viiniä pidetään jopa pahan makuisena. Edinburghin kansaivälisillä tiedefestareilla Skotlannissa tehtiin sokkotesti, jossa 578 ihmistä maisteli viinejä pyrkien erottamaan halvan kalliista. Puolet maistelijoista ei pystynyt tekemään eroa juomien välillä. Halvat viinit olivat siemailijoiden mielestä yhtä hyvän makuisia kuin kalliitkin. Hertfordshiren yliopiston […]
Blogien ja sosiaalisen median myötä verkkokirjoittaminen on noussut uuteen ulottuvuuteen. Netissä julkaistaan paljon ja yritykset, mediatalot mukaan lukien, ovat tajunneet online-julkaisemisen välttämättömyyden – jopa oivaltaneet sisältömarkkinoinnin hyödyt. Verkkokirjoittaminen on silti väärinymmärretty ja vähätelty taito.