Sisältömarkkinoinnin suunnittelussa lähdetään yleensä liikkeelle kohderyhmistä, ostajapersoonista ja siitä kuinka asiakas tuodaan keskiöön.  Se kuulostaa hyvältä idealta, mutta tuotteiden myynnissä täytyy ajatella muutakin kuin asiakkaan oikkuja. Mitä, jos tuodaankin tuote keskiöön?

Nyt meni monelta markkinointikollegalta canadianclubit väärään kurkkuun, kun juuri ja juuri kaikki on saatu ymmärtämään asiakaslähtöisyyden olevan se markkinoinnin viisasten kivi. Siis selitän vähän:

Asiakaslähtöisyys on oikea suunta, kun suunnitellaan uusia tuotteita. Vanhan tuotteen myynnissä on pakko olla tuotekeskeinen, muuten sisällöt eivät johdata ostopolulla oikeaan suuntaan. Sisältöjen täytyy kummuta olemassa olevan tuotteen olemuksesta ja käyttömahdollisuuksista. Jos näin ei ole, on syytä kehittää uusi tuote tai asiakas löytää sopivamman ratkaisun kilpailijan repertuaarista.

Mihin tuotteesi on vastaus?

Kysy itseltäsi, mitä asiakas kysyy, jotta vastauksena on tuotteesi. Jos kauppaat valkaisevaa hammastahnaa, kysymys on: Miten saan hampaistani valkoisemmat? Jos myyt laskutussoftaa, asiakkaan kysymys on: Miten saisin laskutusrumbastani sujuvampaa?

Kysymykset lähtevät siis tuotteesta, ei asiakkaasta.

Sisältömarkkinoinnissa tämä tarkoittaa sitä, että ensin pitää olla kunnossa esittely- ja myyntisivut. Sen jälkeen voidaan tehdä asiakkaan tarpeita tai mieltymyksiä muokkaavaa sisältöä. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa sitä, että pyrit osoittamaan, miksi valkaiseva hammastahna olisi hyvä vaihtoehto kaikille hammastahnan käyttäjille.

Mitä se sisältömarkkinointi oikein onkaan?

No, mutta… Eikä sisältömarkkinointi olekaan brändin rakentamista mukavilla, vitsikkäilä ja hyödyllisillä sisällöillä? Tottakai, sisällöillä viihdytetään, mutta olisiko myynti sittenkin se ykkösprioriteetti?