Tekstinikkarin hakukoneoptimointivinkit / osa 2

[et_pb_section admin_label=”section” fullwidth=”off” specialty=”off” transparent_background=”off” allow_player_pause=”off” inner_shadow=”off” parallax=”off” parallax_method=”off”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image admin_label=”Nettitehostin-logo” src=”http://www.sisaltomarkkinointi.fi/wp-content/uploads/2015/10/nettitehostin_logo_small.png” alt=”Verkkokirjoittajan hakukoneoptimointi” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” animation=”left” sticky=”off”] [/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section admin_label=”section” fullwidth=”on” specialty=”off” transparent_background=”off” background_color=”#d37045″ allow_player_pause=”off” inner_shadow=”off” parallax=”off” parallax_method=”off”][et_pb_fullwidth_header admin_label=”Koko sivun levyinen otsikko” title=”Tekstinikkarin hakukoneoptimointi” subhead=”Hakukoneoptimointiopas kaikille verkkoon kirjoittaville” background_layout=”dark” text_orientation=”left” header_fullscreen=”off” header_scroll_down=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” content_orientation=”center” image_orientation=”center” title_font_size=”50″ custom_button_one=”off” button_one_letter_spacing=”0″ button_one_use_icon=”default” button_one_icon_placement=”right” button_one_on_hover=”on” button_one_letter_spacing_hover=”0″ custom_button_two=”off” button_two_letter_spacing=”0″ button_two_use_icon=”default” button_two_icon_placement=”right” button_two_on_hover=”on” button_two_letter_spacing_hover=”0″] [/et_pb_fullwidth_header][/et_pb_section][et_pb_section admin_label=”section” fullwidth=”off” specialty=”off”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Otsikko: OSA 2: Miten avainsanoja käytetään?” background_layout=”light” text_orientation=”center” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

OSA 2: Miten avainsanoja käytetään?

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section admin_label=”section” fullwidth=”off” specialty=”off”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Otsikko: Hakusana on avainasia” background_layout=”light” text_orientation=”left”]

Hakusana on avainasia

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text admin_label=”Teksti” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Hakukoneen käyttäjä kirjoittaa hakukenttään sanan tai useamman. Hakukone etsii netistä sivustoja, joilla nämä sanat esiintyvät. Löydöistä hakukone listaa parhaaksi laskemansa tuloksen ensimmäiseksi ja loput paremmuusjärjestyksessä.

Hakukoneiden algoritmit, eli laskentakaavat, ovat salaisia, mutta Google paljastaa aina uuden päivityksen yhteydessä suuntaviivoja siitä, millaisia sisältöjä se suosii. Monet yritykset tekevät jatkuvaa tutkimusta siitä, miten hakutulosten kärkeen pääsee. Vaikka kaava on salainen, tutkimusten ja kokemusten perusteella tiedetään aika tarkkaan, mikä hakukoneoptimoinnissa toimii ja mikä ei.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text admin_label=”Teksti” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Hakukone ei löydä kuvia tai videoita, joten sanat ratkaisevat. Kuville ja videoillekin on omat hakukoneoptimointivinkkinsä, mutta nekin perustuvat sanoihin.

Google ei kuitenkaan perusta algoritmiaan yksittäisiin sanoihin, vaan pyrkii suosimaan hyviä kokonaisuuksia. Siksi hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työ, eikä sanoilla kikkailua.

Tavalliselle verkkokirjoittajalle riittää, että ottaa kirjoittamisen vakavasti. ”Aita matalalla” -metodi ei toimi, vaan on parasta keskittyä tuottamaan hyvää sisältöä, jota rakastaa niin lukijat kuin hakukoneetkin.

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Twiittaa” background_layout=”light” text_orientation=”left”]

[su_quote][bctt tweet=”Avainsanoilla on vain yksi tarkoitus: saada lisää lukijoita.”][/su_quote]

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section admin_label=”section” fullwidth=”off” specialty=”off” transparent_background=”off” background_color=”#7eb094″ allow_player_pause=”off” inner_shadow=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” padding_mobile=”off” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” make_equal=”off” use_custom_gutter=”off”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Otsikko: Valitse haettu avainsana” background_layout=”light” text_orientation=”left” module_id=”kohta1″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Valitse haettu avainsana

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text admin_label=”Teksti” background_layout=”dark” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Google AdWordsin hakusanojen suunnitteluun tarkoitettu työkalu on yksi tapa selvittää, mitä kohderyhmäsi etsii hakukoneilla. Näin pääset jyvälle siitä, millaisia sanoja tekstissäsi on syytä käyttää, jotta hakukoneet löytävät sisältösi. Sisältö on kingi vasta kun se löydetään, luetaan ja sisäistetään.

Hakusanat kannattaa valita huolella. Valitse muutama hyvä, omaa toimintaasi tukeva sana. Käytä niitä säännöllisesti otsikoissa, väliotsikoissa, tekstissä, blogin kategorioiden nimissä ja blogin avainsanoissa (tägeissä) sekä nettisivujen navigaatiossa. Suhteellisen vähäisen sisällön sivustoilla avainsanoja voi olla pari, kolme ja aktiivisessa blogissa jopa joitain kymmeniä.

Sanat, jotka esiintyvät jo verkkotunnuksessasi ovat helpoin paaluttaa. Pientä ongelmaa tuottavat suomenkieliset sanat, jotka sisältävät ääkkösiä. Siksi jo nettisivuston nimeä miettiessä kannattaa ottaa huomioon verkkotunnus ja hakukoneoptimointi.

Kuten kaiken sisällön, myös avainsanojen on syytä olla tarkoituksenmukaisia omien tavoitteiden kannalta. Avainsanoilla on vain yksi tarkoitus: saada lisää lukijoita. Jos käyttämäsi avainsanat eivät liity kiinteästi toimintaasi, sivustolle virtaa kävijöitä, jotka eivät ole kiinnostuneita asiastasi.

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text admin_label=”Väliotsikko: Hakusanalla on väliä” background_layout=”dark” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Hakusanalla on väliä

Kuvitteellinen Parturi-kampaamo ”Kampaamopalvelu Otsatukka” käyttää hakusananaan ”kampaamopalvelu”-sanaa. Kampaamopalveluitahan se tarjoaa. Yrittäjä ihmettelee, miksei nettisivuilla ole kävijöitä, vaikka sivustolla viljellään oikein mukavassa suhteessa avainsanaa ja se sisältyy verkkotunnukseenkin.

Vastaus löytyy hakusanatyökalulla: Kampaamopalvelu-sanalla ei kukaan etsi kampaamopalveluita.

Kuukausittaiset haut eri sanoilla:

  • ”Kampaamopalvelu”: 0 kuukausittaista haku,
  • ”kampaaja”: 390 hakua ja
  • ”kampaamo”: 880 hakua.

Ei siis ole aivan sama, miten avainsanat valitaan. Valintaan kannattaa paneutua. Vaikka pääsisit hakusanallasi hakutuloksissa kolmen parhaan joukkoon, on melkoinen ero, saatko siivun nollasta vai 880 kävijästä.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Twiittaa” background_layout=”dark” text_orientation=”left”]

[su_quote][bctt tweet=”Käytä avainsanoja, joita kohderyhmäsikin osaa käyttää. Muuten optimointi menee hukkaan.”][/su_quote]

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section admin_label=”Osio” fullwidth=”off” specialty=”off”][et_pb_row admin_label=”Rivi”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Otsikko: Löydä markkinarakosi” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Löydä markkinarakosi

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rivi”][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text admin_label=”Teksti” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Vielä 2000-luvun alussa hakusanamarkkinoilla oli tilaa. Jos sinusta tuntuu, että kilpailijat menevät tuloksissa ohi oikealta ja vasemmalta, mieti voisitko löytää sanoja, jotka kuvaavat paremmin sinun bisnestäsi?

Esimerkiksi ”polkupyörä”-sanalla on kovin paljon hankalampi nousta Googlen valtiaaksi kuin sanalla ”kilpapyörä”. Toki kilpapyöriä haetaan vähemmän, mutta jos ne ovat erityisalaasi, saat sillä helposti irtioton tavallisista sotkijoista. Samalla pääset eroon turhista palvelimen kuormittajista ja kolmipyöräisten kyselijöistä.

Ehkä bisneksesi vaatii, että löydyt useammalla kuin yhdellä sanalla. Silloin pelkkä ”kilpapyörä” ei riitä.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text admin_label=”Teksti” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Saatat tarvita ”maantiepyörä”, ”tarvikkeet” ja ”varaosat”-sanojen kaltaisia apusanoja.

Nyrkkisääntö kuitenkin on, että yhden sivun voi optimoida vain rajalliselle määrälle sanoja tai hakulauseita. Tee siis kaikille pöyrämalleille ja varaosille omat sivunsa, jotka optimoit vain sitä tuoteryhmää varten.

Samat säännöt koskevat luonnollisesti aatteellisia järjestöjä, vaikka esimerkkinä käytetäänkin pyöräliikettä. Ympäristöyhdistys ei tietenkään optimoi ”luonto”-sanaa, vaan valitsee agendansa mukaan ”ilmastonmuutos” tai ”uhanalaiset eläinlajit” -sanat.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rivi”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Twiittaa” background_layout=”dark” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

[su_quote][bctt tweet=”Valitse asiakkaasi oikeilla hakusanoilla.”][/su_quote]

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section admin_label=”section” fullwidth=”off” specialty=”off” transparent_background=”off” background_color=”#4e4e4e” allow_player_pause=”off” inner_shadow=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” padding_mobile=”off” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” make_equal=”off” use_custom_gutter=”off”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Otsikko: Pysy kohtuudessa” background_layout=”dark” text_orientation=”left”]

Pysy kohtuudessa

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Teksti” background_layout=”dark” text_orientation=”left”]

Hakukoneet pyrkivät havaitsemaan sivustot, jotka yrittävät likaisin keinoin kivuta hakutulosten kärkeen. Hakukone rankaisee likaisesta pelistä pudottamalla hakutulosten hännille. Pahimmassa tapauksessa sivusto joutuu mustalle listalle, eikä sieltä pääsekään ihan helposti pois.

Kirjoittajan ei kannata olla kovin huolissaan omasta tekemisestään, kunhan pitää tekstin luettavana.

Vääränlaista ”optimointia” on muun muassa:

  • sisällön kopioiminen ja
  • liiallinen avainsanojen käyttö.

Älä kopio omilta tai toisten sivustoilta. Kirjoita sisältösi aina uudelleen, vaikka julkaisisit samasta aiheesta uudestaan ja uudestaan.

Käytä synonyymejä ja muutekin rikasta kieltä. Tautologian välttäminen tekee tekstistä elävämpää ja hakukoneetkin pitävät siitä. Älä missään nimessä tee sanalistoja kalastaaksesi hakusijoituksia.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section admin_label=”Osio” fullwidth=”off” specialty=”off”][et_pb_row admin_label=”Rivi”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_testimonial admin_label=”Bonus: Vinkki tekniseen hakukoneoptimointiin” url_new_window=”off” quote_icon=”off” use_background_color=”on” background_color=”#f0be3f” background_layout=”dark” text_orientation=”left” use_border_color=”on” border_color=”#ffffff” border_width=”6px” border_style=”solid”]

Bonus: Vinkki tekniseen hakukoneoptimointiin

Kirjoittaja voi tehdä ns. teknistä hakukoneoptimointia näppärästi apuvälineiden avulla. Tällöin ei tarvitse osata koodaamista, mutta hakukone saa oikeanlaista ruokaa sivuston osista, jotka näkyvät vain hakurobotille.

Nykyaikaisissa julkaisujärjestelmistä, kuten WordPress, löytyy asetuksista mahdollisuus meta-tietojen muuttamiseen. Koko sivuston tietoihin vaikuttavat, mm. sivuston otsikko ja kuvaus. Niissä kannattaa käyttää löytymisen kannalta oleellisia avainsanoja.

WordPressiin on myös saatavilla lisäosia, joilla yksittäisen sivun otsikon ja kuvauksen voi muuttaa vastaamaan juuri sen sivun sisältöä. Parhaimpiin lisäosiin kuuluu Yoast SEO. Se jopa opettaa hakukoneoptimointia analysoimalla sivun ja antamalla vinkit, miten optimointia voisi parantaa.

Julkaisujärjestelmään lisättävillä avainsanoilla (tag) ja blogien kategorioilla on myös oma merkityksensä.

[/et_pb_testimonial][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section admin_label=”section” fullwidth=”off” specialty=”off”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_cta admin_label=”Kutsu toimeen” title=”Haluatko tutustua hakukonevinkkien ensimmäiseen osaan?” button_url=”http://www.sisaltomarkkinointi.fi/tekstinikkarin-hakukoneoptimointi-opas-1″ url_new_window=”off” button_text=”Siirry 1. osaan” use_background_color=”on” background_color=”#9cc8af” background_layout=”dark” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_button=”off” button_letter_spacing=”0″ button_use_icon=”default” button_icon_placement=”right” button_on_hover=”on” button_letter_spacing_hover=”0″]

Olet lukenut verkkokirjoittajan hakukoneoptimointivinkkien osan 2.

Jos et ole vielä tutustunut ykkösosaan, siirry siihen klikkaamalla painiketta.

[/et_pb_cta][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]