Tekstinikkarin hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointiopas kaikille verkkoon kirjoittavilleOSA 2: Miten avainsanoja käytetään?
Hakusana on avainasia
Hakukoneiden algoritmit, eli laskentakaavat, ovat salaisia, mutta Google paljastaa aina uuden päivityksen yhteydessä suuntaviivoja siitä, millaisia sisältöjä se suosii. Monet yritykset tekevät jatkuvaa tutkimusta siitä, miten hakutulosten kärkeen pääsee. Vaikka kaava on salainen, tutkimusten ja kokemusten perusteella tiedetään aika tarkkaan, mikä hakukoneoptimoinnissa toimii ja mikä ei.
Google ei kuitenkaan perusta algoritmiaan yksittäisiin sanoihin, vaan pyrkii suosimaan hyviä kokonaisuuksia. Siksi hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työ, eikä sanoilla kikkailua.
Tavalliselle verkkokirjoittajalle riittää, että ottaa kirjoittamisen vakavasti. ”Aita matalalla” -metodi ei toimi, vaan on parasta keskittyä tuottamaan hyvää sisältöä, jota rakastaa niin lukijat kuin hakukoneetkin.
[su_quote][bctt tweet=”Avainsanoilla on vain yksi tarkoitus: saada lisää lukijoita.”][/su_quote]
Valitse haettu avainsana
Hakusanat kannattaa valita huolella. Valitse muutama hyvä, omaa toimintaasi tukeva sana. Käytä niitä säännöllisesti otsikoissa, väliotsikoissa, tekstissä, blogin kategorioiden nimissä ja blogin avainsanoissa (tägeissä) sekä nettisivujen navigaatiossa. Suhteellisen vähäisen sisällön sivustoilla avainsanoja voi olla pari, kolme ja aktiivisessa blogissa jopa joitain kymmeniä.
Sanat, jotka esiintyvät jo verkkotunnuksessasi ovat helpoin paaluttaa. Pientä ongelmaa tuottavat suomenkieliset sanat, jotka sisältävät ääkkösiä. Siksi jo nettisivuston nimeä miettiessä kannattaa ottaa huomioon verkkotunnus ja hakukoneoptimointi.
Kuten kaiken sisällön, myös avainsanojen on syytä olla tarkoituksenmukaisia omien tavoitteiden kannalta. Avainsanoilla on vain yksi tarkoitus: saada lisää lukijoita. Jos käyttämäsi avainsanat eivät liity kiinteästi toimintaasi, sivustolle virtaa kävijöitä, jotka eivät ole kiinnostuneita asiastasi.
Hakusanalla on väliä
Kuvitteellinen Parturi-kampaamo ”Kampaamopalvelu Otsatukka” käyttää hakusananaan ”kampaamopalvelu”-sanaa. Kampaamopalveluitahan se tarjoaa. Yrittäjä ihmettelee, miksei nettisivuilla ole kävijöitä, vaikka sivustolla viljellään oikein mukavassa suhteessa avainsanaa ja se sisältyy verkkotunnukseenkin.
Vastaus löytyy hakusanatyökalulla: Kampaamopalvelu-sanalla ei kukaan etsi kampaamopalveluita.
Kuukausittaiset haut eri sanoilla:
- ”Kampaamopalvelu”: 0 kuukausittaista haku,
- ”kampaaja”: 390 hakua ja
- ”kampaamo”: 880 hakua.
Ei siis ole aivan sama, miten avainsanat valitaan. Valintaan kannattaa paneutua. Vaikka pääsisit hakusanallasi hakutuloksissa kolmen parhaan joukkoon, on melkoinen ero, saatko siivun nollasta vai 880 kävijästä.
[su_quote][bctt tweet=”Käytä avainsanoja, joita kohderyhmäsikin osaa käyttää. Muuten optimointi menee hukkaan.”][/su_quote]
Löydä markkinarakosi
Esimerkiksi ”polkupyörä”-sanalla on kovin paljon hankalampi nousta Googlen valtiaaksi kuin sanalla ”kilpapyörä”. Toki kilpapyöriä haetaan vähemmän, mutta jos ne ovat erityisalaasi, saat sillä helposti irtioton tavallisista sotkijoista. Samalla pääset eroon turhista palvelimen kuormittajista ja kolmipyöräisten kyselijöistä.
Ehkä bisneksesi vaatii, että löydyt useammalla kuin yhdellä sanalla. Silloin pelkkä ”kilpapyörä” ei riitä.
Nyrkkisääntö kuitenkin on, että yhden sivun voi optimoida vain rajalliselle määrälle sanoja tai hakulauseita. Tee siis kaikille pöyrämalleille ja varaosille omat sivunsa, jotka optimoit vain sitä tuoteryhmää varten.
Samat säännöt koskevat luonnollisesti aatteellisia järjestöjä, vaikka esimerkkinä käytetäänkin pyöräliikettä. Ympäristöyhdistys ei tietenkään optimoi ”luonto”-sanaa, vaan valitsee agendansa mukaan ”ilmastonmuutos” tai ”uhanalaiset eläinlajit” -sanat.
[su_quote][bctt tweet=”Valitse asiakkaasi oikeilla hakusanoilla.”][/su_quote]
Pysy kohtuudessa
Kirjoittajan ei kannata olla kovin huolissaan omasta tekemisestään, kunhan pitää tekstin luettavana.
Vääränlaista ”optimointia” on muun muassa:
- sisällön kopioiminen ja
- liiallinen avainsanojen käyttö.
Älä kopio omilta tai toisten sivustoilta. Kirjoita sisältösi aina uudelleen, vaikka julkaisisit samasta aiheesta uudestaan ja uudestaan.
Käytä synonyymejä ja muutekin rikasta kieltä. Tautologian välttäminen tekee tekstistä elävämpää ja hakukoneetkin pitävät siitä. Älä missään nimessä tee sanalistoja kalastaaksesi hakusijoituksia.
Bonus: Vinkki tekniseen hakukoneoptimointiin
Kirjoittaja voi tehdä ns. teknistä hakukoneoptimointia näppärästi apuvälineiden avulla. Tällöin ei tarvitse osata koodaamista, mutta hakukone saa oikeanlaista ruokaa sivuston osista, jotka näkyvät vain hakurobotille.
Nykyaikaisissa julkaisujärjestelmistä, kuten WordPress, löytyy asetuksista mahdollisuus meta-tietojen muuttamiseen. Koko sivuston tietoihin vaikuttavat, mm. sivuston otsikko ja kuvaus. Niissä kannattaa käyttää löytymisen kannalta oleellisia avainsanoja.
WordPressiin on myös saatavilla lisäosia, joilla yksittäisen sivun otsikon ja kuvauksen voi muuttaa vastaamaan juuri sen sivun sisältöä. Parhaimpiin lisäosiin kuuluu Yoast SEO. Se jopa opettaa hakukoneoptimointia analysoimalla sivun ja antamalla vinkit, miten optimointia voisi parantaa.
Julkaisujärjestelmään lisättävillä avainsanoilla (tag) ja blogien kategorioilla on myös oma merkityksensä.
Haluatko tutustua hakukonevinkkien ensimmäiseen osaan?
Jos et ole vielä tutustunut ykkösosaan, siirry siihen klikkaamalla painiketta.
Viimeisimmät kommentit