Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on auttaa tiedonjanoista löytämää etsimänsä.
Ajatus hakukoneoptimoinnista markkinamaakarien manipulointina on hyvin kapeakatseinen. Hakukoneet pyrkivät omalla tavallaan tekemään huijausyritykset turhiksi, jopa rankaisemalla väärinkäytöksistä lisäämällä sivustoja mustalle listalle.
Vuonna 2010 Googlen hallitsemille hakukonemarkkinoille ryntäsi uusi uljas hakukone Blekko. Blekkon piti olla manipuloimaton hakukone – näin sitä ainakin markkinoitii.
Ajatus hyvä kymmenen. Jopa Google toivotti manipuloimattoman kilpailijan markkinoille. Ehkä Google teki sen hyvien tapojen mukaan kämmenet hioten. Tai sitten heillä oli tarpeeksi syvällinen kokemus siitä, että kilpailija yritti mahdotonta.
Testasin tuoretta Blekko-hakukonetta. Valitsin testiin asiakkaani lounaskahvilan nettisivut, koska olemme optimoineet sivut edellisen kuukauden aikana valitsemallamme hakusanaparilla Googlessa ykköseksi.
Jouduimme pettymään Blekkoon. Kokeiluni perusteella tulos on juuri päinvastainen. Käyttämällämme hakusanaparilla Blekkosta ei lounaskahvilan sivustoa löytynyt, ei edes yhtään kilpailevan ravintoloitsijan sivustoa. Hakutulos oli siis täysin epärelevantti. Etusivulla rellestivät erilaiset yrityshakemistot ja niidenkin osumat olivat pääasiassa muita kuin lounaspaikkoja.
Hakutuloksissa klikkaukset jakautuvat sen mukaan, mikä linkin sijoitus on hakusivulla. Eri tutkimusten mukaan prosenttiluvut hieman vaihtelevat, joten niihin kannattaa suhtautua vain suuntaa antavina. Jakautuminen on kuitenkin niin selkeä tutkimuksesta riippumatta, ettei kenellekään epäselväksi, miksi kärkipaikoista taistellaan.
Miten klikkaukset jakautuvat?
Ensimmäisen sivun linkit saavat yli 70 % klikkauksista. Suurimman osan niistä kerää viiden kärki. Viidelle ensimmäiselle osuu 67 % osumista. Saadakseen liikennettä sivuston on siis oltava Googlen etusivulla ja vielä top-5:ssä.
Hakutulosten ensimmäinen linkki – tutkimuksista ja hakusanoista riippuen – saa kolmasosan tai jopa puolet kaikesta hakusivun liikenteestä. Ykkösijaa kannattaa siis havitella.
Miksi kirjoittajan pitää osata hakukoneoptimointia?
Hakukoneet etsivät sanoja
Hakukoneet etsivät sanoja. Mitä muuta verkkokirjoittaja tekee kuin tuottaa sanoja? Olitpa tiedottaja, bloggaaja, some-päivittäjä tai joku muu joka tuottaa tekstiä nettiin, olet juuri se joka tekee suurimman osan hakukoneoptimoinnista.
Sisällön määrä vaikuttaa löydettävyyteen
Tekstisisällön tuottaja viime kädessä saa aikaan sen, että sivustolla on tarpeeksi tekstiä hakukoneen löydettäväksi. Pelkät ranskalaiset viivat niukat lauseet eivät nosta sivustoa hakutulosten kärkeen.
Tekstinikkarin hakukoneoptimointivinkkien osat:
- Mitä hakukoneoptimointi on? (tämä sivu)
- Miten avainsanoja käytetään?
- Optimoi otsikko ja tekstit
- Mikä on parasta hakukoneoptimointia?
Viimeisimmät kommentit