Sosiaalista mediaa pidetään mainiona markkinointikanavana. Sosiaalisen median (tuttujen kesken somen) konsultit eivät kuitenkaan usko, että se toimisi myyntikanavana. Sain sähköpostiini viestin, jossa tarjottiin yritykselleni sosiaalisen viestinnän palvelua. Tarjotussa palvelussa ei ollut mitään vikaa. Ongelmana oli markkinointitapa. Täytyykö sosiaalisen median osaajan turvautua niin arveluttavaan toimintaan kuin kylmäviestiin (vrt. kylmäsoitto)? Luulisi konsultin pitävän kunnia-asiana sitä, että käyttää […]
Avainsana: myynti
Netissä surffailijalla on taipumus pomppia sivustolta toiselle. Internetmarkkinoinnissa myynnin saamiseksi tätä taipumusta on suitsittava. Hyvällä suunnittelulla sivustoa voidaan kehittää niin, että kävijä ymmärtää, mitä hänen toivotaan tekevän ja myös tekee sen – ostaa.
Markkinoinnissa lähdetään liikkeelle siitä, että markkinoitava tuote tai palvelu ratkaiseen asiakkaan ongelman. Voiko asiakas olla tietämätön ongelmastaan? Pitäisikö hänelle kertoa siitä? Kerrostaloyhtiössämme tehtiin pannuhuoneessa putkiremonttia. Vesikatkoksen jälkeen hanasta tuli vettä, jollaista ei ole Turussakaan nähty aikoihin. Vesi oli ruskeaa ja haisi mullalle.
Sisällöntuotanto on sisältömarkkinointia silloin, kun siinä on päätä ja häntää. Suunnitelmallisella julkaisutoiminnalla pää aukea ja hyödyllisestä sisällöstä asiakaskin saa hännästä kiinni. Sisältömarkkinoinnin on tarkoitus saada aikaan tulosta, kuten kaiken markkinoinnin. Sisällöntuottajana ja julkaisijana opastat ja ohjaat asiakkaita ostopäätöksenteossa:
Sisältömarkkinointia voi mitata. Kun asetat tavoitteen, mittaa myös sen toteutumista. Eivät ne isotkaan laivat tuurilla seilaa. Ota esiin viime vuoden tilinpäätöksesi ja erittele, kuinka paljon olet käyttänyt rahaa erilaisiin markkinointikampanjoihin. Arvioi, paljonko mikin yksittäinen investointi on tuottanut yrityksellesi. Jos et osaa sanoa, pohdi, voisiko asiaa mitata jotenkin jatkossa. Periaatteessa helpointa on tietysti kysy asiakkaalta, miten […]