Verkkokirjoittajan hakukoneoptimointi

Tekstinikkarin hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointivinkkejä kaikille verkkoon kirjoittaville

OSA 3: Optimoi otsikosta alkaen

Hakukone etsii hakusanoja eri osista

Kun syötät hakukenttää hakusanan tai lauseen, hakukone ei etsi sanoja sivustojen kaikista osista samalla tavalla. Jotkut osat tekstiä ovat hakutulosten kannalta tärkeämpiä kuin toiset. Avainsanojen ripottelussa kannattaa keskittyä tärkeimpiin osiin.

Strategisesti tärkeimpiä kohtia ovat:

  • otsikko,
  • väliotsikot,
  • ankkurilinkit ja
  • kappaleiden alut.

[su_quote][bctt tweet=” Hakukoneoptimointi parhaimmillaan auttaa etsijöitä löytämään itselle sopivaa aineistoa.”][/su_quote]

Optimoi otsikko ensin

Otsikon kirjoittaminen on prosessi. Harvoin hyvän otsikon saa aikaiseksi heti.

Otsikko on yleensä ensin työnimi artikkelille, eräänlainen etiketti. Työotsikon tarkoitus on pitää kirjoittajan ajatukset fokuksessa. Silti juttu saattaa lähteä rönsyilemaan. Siksi otsikointi on tehtävä jutun kirjoittamisen jälkeen. Kun luet juttusi, huomaat, vastaako otsikko sisältöä.

Kun otsikko vastaa sisältöä, mietit tietysti, miten siitä tulisi mahdollisimman iskevä. Tässä vaiheessa pohdit tarkasti, miten voisit sijoittaa avainsanasi otsikkoon.

Millainen on hyvä otsikko?

Hyvä otsikko on informatiivinen

Hyvä otsikko kertoo lukijalle, mitä tuleman pitää. Hakukoneoptimoinnissa on helppo mennä hakurobotin ehdoilla, mutta se ei ole missään tapauksessa kannattavaa.

Hyvä otsikko on iskurepliikki

Hyvä otsikko on iskevä. Sillä myyt juttusi hakukoneille, mutta hakulistauksessa (ja sosiaalisessa mediassa) myyt myös surffailijalle, joka on saanut linkkisi ruudulleen.

Hyvä otsikko on napakka

Hyvä otsikko on sopivan mittainen. Liian lyhyt otsikko on helposti etikettimäinen, mutta parempi liian lyhyt kuin liian pitkä. Pitkä otsikko unettaa, eikä se edes näy hakutoloksissa kokonaa…

 

Hyvä otsikko on lupaus

Herättääkseen kiinnostuksen otsikon täytyy luvata jotain. Siksi ”5 tapaa välttää otsikoinnin ongelmat” -tyyppisiä otsikoita putkahtelee kuin korvasieniä keväisille hiekkakankaille. Esimerkissä luvataan aiheen lisäksi määrä. Negaatio lisää kiinnostusta – kukapa haluaisi olla otsikoinnissa luuseri.

Hyvä otsikko sisältää avainsanan

Kun hakukoneoptimoinnista on kysymys, otsikon täytyy sisältää avainsana. Jos mahdollista, laita avainsanasi otsikon ensimmäiseksi sanaksi – mitä alumpana sana on, sitä tehokkaampi on optimointi.

Armahda kuitenkin lukijoitasi, äläkä laita jokaiseen otsikkoosi samaa avainsanaa, älä ainakaan ensimmäiseksi sanaksi. Muutaman jutun jälkeen blogisi on aika yksitoikkoinen.

[su_quote][bctt tweet=”Otsikko on iskurepliikki. #hakukoneoptimointi”][/su_quote]

Väliotsikko pysäyttää

 

Väliotsikon tarkoitus on pysäyttää tekstirimpsua skrollaava hätähousu. Hyvä väliotsikko innostaa jatkamaan.

Väliotsikon hakukoneoptimoinnissa pätevät samat vinkit kuin pääotsikossakin: avainsana alkuu ja kohtuu kaikessa.

Muista: Tärkeämpää kuin väliotsikoiden hakukoneoptimointi on ylipäätään käyttää niitä. En ole koskaan nähnyt tekstiä, jossa olisi liikaa väliotsikoita, mutta artikkeleita, joissa niitä on liian vähän tai ei ollenkaan, tulee vastaan bittikaupalla.

Hakukone huomioi linkkitekstit

Hyperlinkit ovat olleet World Wide Webin (nyk. netti) perusominaisuus sen keksimisestä lähtien. Linkittäminen on tärkeää edelleen. Linkkien avulla lukijat voidaan ohjata lisätiedon lähteille. Hakukoneetkin tykkäävät sivustoista, jotka ovat linkittyneet kahteen suuntaan.

Linkkien optimoinnissa puhutaan ankkurilinkeistä. Ankkurilinkki on ihan peruskauraa, vaikka termi saattaakin olla vieras.

Otetaanpa esimerkki: Haluan linkittää tämän tekstin yhteen blogiartikkeliini, joka kertoo hyvän blogitekstin kirjoittamisesta (myös väliotsikoinnista). Minulla on kaksi mahdollisuutta. Voin kopioida linkin tekstiin aivan sellaiseenaan, http://www.sisaltomarkkinointi.fi/2011/02/02/blogikirjoittajan-muistilista-8-askelta-timangiin-verkkotekstiin/, tai tehdä ankkuritekstin näin: Vinkkejä hyvään verkkotekstiin.

Ankkurilinkki on kauniimpi, mutta myös hakukoneystävällisempi. Hakukone huomioi erityisesti sanat, jotka mainitaan ankkuritekstissä.

Ripottele leipätekstiin – varsinkin alkuun

Avainsanojen ripottelu tasaisesti tekstiin ei kannata. Ei myöskään prosenttien laskeminen avainsanatiheydestä. Hakukone arvostaan kappaleiden alkuja, erityisesti avauslausetta.

Joskus taannoin laskeskeltiin, kuinka suurella prosentilla avainsanat esiintyvät tekstissä. Varmasti on edelleen olemassa jonkilainen valistunut arvaus, mitä sen pitäisi olla (ehkä 1 – 4 %). Tärkeämpää on laittaa avainsanoja sen verran, että teksti pysyy luettavana (saattaahan joku etsiä synonyymilläkin).

Tarkasta kuitenkin ennen julkaisua, että ensimmäisessä kappaleessa käytetään avainsanaa kerran. Jos mahdollista, laita se kappaleen alkuun. Jos ei tunnu luontevalta, luota kirjoittajan vaistoosi.

Oletko tutustunut hakukonevinkkien muihin osioihin?

Tämä sivu on verkkokirjoittan hakukoneoptimointivinkkien osa 3.

Jos et ole vielä tutustunut ykkös- ja kakkososaan, klikkaa painiketta.