Sisältömarkkinointi tarkoittaa merkityksellisen sisällön luomista ja jakamista asiakkaiden houkuttelemiseksi ja tekemään (konvertoimaan) prospekteista vakioasiakkaita. Jaettu sisältötyyppi liittyy läheisesti siihen, mitä myyt; toisin sanoen koulutat ihmisiä niin, että he tietävät, pitävät ja luottavat sinuun riittävästi tehdäkseen kauppaa kanssasi.
Sisältömarkkinointi on strateginen markkinointitapa, joka keskittyy arvokkaan, merkityksellisen ja johdonmukaisen sisällön luomiseen ja jakeluun houkutellakseen ja säilyttäen selkeästi määritellyn yleisön – ja viime kädessä saamaan aikaan kannattavia asiakassuhteita.
Onko sisältömarkkinointi ohimenevä muoti-ilmiö?
Sisältömarkkinointi on helppo nakata samaan nurkkaan monien markkinoinnin muotitermien kanssa. Itsekin ajattelin jossain vaiheessa, ettei sisältömarkkinointi-sanaa kannattaisi käyttää ollenkaan. Päädyin kuitenkin siihen, että se on hyvä ja kuvaava sana, jollekin, mitä on ollut aina, mutta sitä ei oltu määritelty aiemmin.
Sisältömarkkinointi-sana tuli suomenkieleen vuonna 2009. Ensimmäisinä sanaa käyttivät blogeissaan Riku Vassinen ja Pekka Sahlsten. Vassisen Daily Diego -blogi on jo kuopattu, mutta Sahlstenin Myynti 2.0 -blogi on edelleen olemassa.
Sisältömarkkinointi on käännös englanninkielisestä fraasista content marketing. Content marketing tuli kuuluisaksi vuonna 2001, kun Joe Pulizzi käytti sitä.
Markkinointistrategiana sisältömarkkinointi on itse sanaa paljon vanhempi. Amerikkalaista John Deerea pidetään sisältömarkkinoinnin uran urtajana. John Deere alkoi julkaista asiakaslehteä jo 1800-luvun lopulla.
Euroossa edelle kävijä oli Michelinin rengastehdas, joka julkaisi autoilijoille tärkeää tietoa huoltamoista ja majoituspaikoista. Ravintolamaailmasta tutut Michelin-tähdet ovat perua näiltä ajoilta.
Suomessa sisältömarkkinoinnin aloitti E-liike. Se järjesti perheenemännille kotitalousneuvontaa, jonka tarkoituksena oli saada liikkeelle lisää jäseniä. Myöhemmin muutkin kauppaliikkeet ovat seuranneet esimerkkiä. Ehkä tunnetuin ja pitkäkestoisin ”markkinointikampanja” K-ryhmän Pirkka-lehti. Sitä alettiin julkaisemaan vuonna 1933 K-kauppiaiden asiakaslehtenä. Aluksi se postitettiin lähes joka kotiin.
Sisältömarkkinoinnin ja perinteisen markkinoinnin ero on sisällön hyödyllisyydessä. Sisältömarkkinoinnissa sisällöstä on oltava hyötyä asiakkaalle, vaikka sen tarkoitus on edistää myyntiä. Perinteinen markkinointi kertoo teknisiä tietoja ja hintoja, jotka auttavat vain asiakasta, joka on jo päättänyt ostaa tuotteen tai palvelun juuri sillä hetkellä.
Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on siis tuottaa materiaalia, josta hyötyvät sekä yritys että asiakas.
Miltä sisältömarkkinointi näyttää?
Sisältömarkkinointi on yleisimmin asiakaslehtiä ja tiedotteita. Internet ja teknologia tuo jatkuvasti uusi kanavia jakaa ja tuottaa sisältöjä sekä kommunikoida asiakkaan kanssa.
Tyypillisiä sisältömarkkinointimateriaaleja ovat:
- asiantuntija- ja yritysblogit
- sosiaalisen median kanavat
- painetut asiakaslehdet ja tiedotteet
- sähköiset uutiskirjeet, verkkolehdet ja sähköpostiviestit
- sähköiset kirjat ja oppaat
- videotallenteet ja -oppaat
- webinaarit ja virtuaaliset tapahtumat
- digitaaliset lehdet
Mitä hyötyä sisältömarkkinoinnista on?
Markkinoinnin tarkoitus on luonnollisesti parantaa myyntiä, eli tuottaa rahaa.
Sisältömarkkinoinnin hyödyt voidaan jakaa kahteen ryhmään, näkymättömät hyötyihin ja näkyviin hyötyihin.
Näkymättömät hyödyt
Näkymättömiksi hyödyiksi voidaan kutsua asioita, joita on vaikea tai mahdoton mitata.
- Tunnettuus, maine ja brändin vahvistuminen,
- kunnioitus ja ihailu toimialalla,
- luottamuksen vahvistuminen sekä
- epäsuorat asiakastulokset.
Näkyvät hyödyt
Näkyvät tai mitattavat hyödyt ovat selkeämpiä juuri siksi, että niiden kehittymistä voidaan seurata numeroilla. Siksi niitä on myös mahdollista johtaa.
- Nettisivustojen kävijämäärät,
- hakukonenäkyvyys,
- kommentit, tykkäämiset ja muut palautteet sekä
- liidien lisääntyminen sekä
- suorat myynnin konversiot.
Miten pääsen alkuun?
Sinulla on kolme vaihtoehtoa:
- toteuttaa sisältömarkkkinointia omin voimin,
- ulkoistaa osia siitä tai
- ostaa avaimet käteen -periaatteella koko sisältömarkkinointisi.
Terveisin,
Janne Ansaharju
janne@ansaharju.fi
p. 040 707 9839
Viimeisimmät kommentit