Web-sivujen tekeminen ei yleensä muodostu ongelmaksi, vaan niiden ylläpito. Vaikka 77 prosenttia yrityksistä uskoo verkkosivuston lisäävän myyntiä, noin 40 prosenttia päivittää kotisivujaan vain muutamia kertoja vuodessa, kertoo viestintätoimisto Sopranon tekemä tutkimus.

Kun internet on entistä dynaamisempi ja hektisempi, yritys, jonka kotisivujen tiedot on viimeksi päivitetty muutama kuukausi sitten, vaikuttaa todella pysähtyneeltä.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että uutta sisältöä pitäisi väkisin ruveta keksimään. Ongelman voi ratkaista tekemällä kotisivujen yhteyteen tai rinnalle toiminnallisempia osioita, ajankohtaista-palstaa, blogia ja Facebook-sivua, yms. Teknisten ratkaisujen lisäksi tällainen vaatii tietysti jonkin verran yrityskulttuurin muutosta avoimempaan ja aktiivisempaan suuntaan.

Äkkinäinen voisi kuvitella, että muutospaineet avoimuuteen olisi uusi asia. Ehkä sen vaatimukset ovat parina viime vuonna kasvaneet, mutta se on ollut olemassa internetin alusta alkaen. Ongelma oli esillä 2000-luvun alussa Helsingin Wanhan Sataman Asiakkuusmessuilla, kun tiedottamisesta esitelmää pitäneeltä toimittajalta kysyttiin, mikseivät toimittajat hae tietoja yritysten verkkosivuilta? Vastaus oli tyly: Kun yritys ei ole uutisoinut kotisivuillaan edes viimeisimmästä fuusiostaan, kuinka muun tiedon ajantasaisuuteen voisi luottaa. Yllättävää tilanteessa oli yleisönä olleiden yrittäjien hämmästys.

Uusin esimerkki on tältä päivältä (6.4.2010). Vaimoni ystävä oli vuokraamassa elokuvaa naisten iltaa varten ja tarkisti saatavuuden Filmtownin kotisivuilta. Liikkeessä kuitenkin ilmoitettiin, että osa filmeistä oli poistettu valikoimasta kuukausi sitten. Nettiin asti tieto ei ollut vielä ehtinyt. Ongelma ei tässä ole henkilöresursseissa, vaan tavassa tehdä inventaariota ilman internetiä.

Suurin ongelma kotisivujen ylläpitämisessä ei ehkä olekaan niiden päivittämisen hankaluus, vaan ajankäyttö. Onko sinulla aikaa – tai motivaatiota – päivittää omia kotisivujasi? Yleensä yrityksessä ei ole sellaista henkilöä, joka ehtisi tekemään firman kotisivut muiden töiden ohella. Kotisivujen ylläpito on syytä merkitä kalenteriin, kuten muutkin työtehtävät – mielellään viikottaiseksi rutiiniksi ja osaksi muita toimintoja.

Nykyaikaisia kotisivuja on helppo päivittää. Jos yrityksestä ei kuitenkaan löydy henkilöä, joka voisi hoitaa ylläpidon, kannattaa vakavasti harkita ylläpidon ulkoistamista. Ulkoistamalla ylläpidon saat samalla muuta asiantuntemusta internetin hyödyntämisestä – ylläpidosta tuleekin markkinointia.