Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Ymmärrä asiakastasi – asiakkaasi ymmärtää sinua

LOVE LETTER
Mitä henkilökohtaisempi viesti on, sitä paremmin se kolahtaa. (Kuva: Flickr.com / MAGIC CHARM GRAFIX)

Markkinoinnin ydin on siinä, että ymmärrät, mitä asiakkaasi ymmärtää. Jos asiakkaasi ei ymmärrä tuotteesi tai palvelusi hienouksia, todennäköisesti sinä et ymmärrä hänen ajatteluaa ja tarpeitaan.

Saadaksesi tuotteesi kaupaksi ja palvelusi myydyksi sinun on tiedettävä, mitä asiakkaasi ajattelee. Kyllä, sinun on oltava ajatusten lukija. Ilman sitä taitoa et pysty myymään mitään. Ilman ajatusten lukua tuotteesi ja palvelusikin ovat täysin vääriä.

Onneksi me ihmiset olemme monipuolisesti viestiviä otuksia, joten voimme kysyä toisiltamme, mitä kaverin päässä liikkuu ja mitkä ovat hänen ongelmansa.

Edullinen markkinatutkimus

Sinä et myy itsellesi, joten itsetutkiskelulla et pääse kovin pitkälle asiakkaan ajatusmaailmaan. Siksi markkinatutkimus on välttämätön, jotta tietäsit kenelle ja miten markkinoisit. Ilman varmaa tietoa markkinointisi on epäselvää huhuilua. Se saattaa kantautua asiakkaan korviin, ,mutta ei tarkoita, että asiakas ymmärtäisi viestisi.

Markkinatutkimusten teettäminen on kallista. Pienellä budjetillä pyörivällä yrityksellä ei ole sellaisiin varaa. Ja isommissakin firmoissa kannattaa pohtia tutkimusten hyödyllisyyttä. Ihmisillä on tapana vastata kyselyihin, mitä he haluaisivat tehdä, eivätkä, mitä he todellisuudessa tekevät.

Suosittelen kysymään yhdeltä asiakkaaltasi, miksi hän tuli hankkineeksi tuotteesi tai turvautuneeksi palveluusi. Nyt olet jo yhden asiakkaan pään sisällä ja voit viilata markkinointiasi saamasi palautteen perusteella.  Mitä suuremmalla todennäköisyydellä on muita samanlaisia, joille voimme markkinoida samoja tuotteita samoilla keinoilla.

Sanomalehdilläkin on tapana arvioida yhden lukijapalautteen avulla, kuinka suuri osa lukijoista on todennäköisesti samaa mieltä. Kysymyksessä ei siis ole enää umpimähkäinen arvaus, vaan valistunut ennuste.

Ennen kuin kysyt, kuuntele

Yrittäjän paras ominaisuus on tarkat korvat. Ennen kuin olet ehtinyt esittää yhtään kysymystä olet saattanut saada monta vastausta. Sinun tehtäväsi on olla tarkkana, että todella kuulet ja laitat korvan taakse saamasi palautteen.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *