Sisältömarkkinointi on yrityksen tuottamaa journalismia. Sisältömarkkinointi ei ole markkinointiviestintää, koska markkinointiviestintä on yhtä kiinnostavaa kuin yrityksen vuosikertomus. Journalismi* sen sijaan on säilyttänyt kiinnostavuutensa vuosisadasta toiseen.

Journalismi on vapaata, eettistä ja korkeatasoista. Todellisuudessa yritysjournalismi, eli sisältömarkkinointi, voi olla vielä ylevämpää, koska sillä ei ole salattuja tarkoitusperiä. Sen tarkoitus on tuottaa voittoa. Yritys voi tehdä myös hyvää, mutta sitä tietoa ei yleensä pimitetä lukijalta.

Perinteisessä journalismissa on juuri päinvastoin. Sillä on ylevät periaatteet ja oikein eettiset ohjeetkin sekä itsesääntelyelin. Todellisuudessa mediatalojen ensisijainen tarkoitus on tuottaa voittoa. Sitäpä ei juuri korosteta. Samoin journalistien vaikuttimet – paitsi ansaitseminen nälän loitolla pitämiseksi – jäävät yleensä piiloon.

* On muuten säälittävää, kuinka vähän Wikipediassa on kirjoitettu suomeksi aiheesta journalismi.