Kirjoitin reilu viikko sitten journalismin ja sisältömarkkinoinnin moraalista.
Journalismin ja sisältömarkkinoinnin eron pitäisi olla selkeä. Journalismissa sisällöstä vastaa toimitus, joka on ulkoisista tahoista riippumaton. Sisältömarkkinointi on yrityksen tuottamaa kaupallista sisältöä. Niitä ei kuitenkaan erota itse sisältö tai esitystapa. Moraalittoman journalismin, eli piilomainonnan, erottaa sisältömarkkinoinnista vain asiayhteys.
Pentti-Oskari Kangas jatkaa Petri Hollménin* aloittamaa hyvää ja tuloksellista sisältömarkkinointia Perjantairesepti-blogissaan. Blogissa Pentti-Oskari julkaisee tarinoitaan ja reseptejä Herrankukkaron kiireapulainen-tittelillä. Ainakin aikoinaan blogi kontaktoi hyvin Herrankukkaron asiakkaita – paljon paremmin kuin mikään staattinen nettisivusto tai markkinointikampanja.
Blogi on osa Herrankukkaron sisältömarkkinointia.
Kaupunkilehti Turkulainen julkaisee kolumnityyppisesti Pentti-Oskarin blogiartikkelit resepteineen. Yhtäkkiä hyvästä sisältömarkkinoinnista tuleekin mainontaa. Piilomainonnaksi sisältöä voi kutsua siksi, ettei palsta erotu toimitetusta aineistosta. Piilomainonta on usein maksettua – siis mainostaja maksaa lehdelle. Minusta piilomainontaa voi olla myös ilmainen palstatila tai jopa maksettaessa kirjoituspalkkiota jutun tekijälle.
Minusta suurin, ehkä ainoa, ongelma on se, että jutun yhteydessä julkaistaan Herrankukkaron logo ja nettiosoite. Olisiko kolumni mainontaa ilman niitä?
* Petrin blogi on nykyään Perjantaikokki.