Luotatko tohtoriin? (Kuva: Flickr.com / Murray Barnes)

Tunnistin tutun it-kouluttajan Terveystalon TV-mainoksesta valkoinen takki yllään. Romauttaako ”valelääkärien” käyttäminen tv-mainoksessa Terveystalon uskottavuuden?

Jokin aika sitten Nokia jäi kiinni kameratempustaan, kun paljastui, ettei mainosta ollutkaan kuvattu nokialaisella. Kiinni jäätyään Nokia pyysi huijausyritystään anteeksi.

Oliko Nokian moka pahempi, kun katsojalle uskoteltiin yhtä todellisuuden ollessa toista?

Niin tekee Terveystalokin. Mainoksessa nähdyt lääkärit eivät tule vastaan Terveystalossa lääketieteen ammattilaisina.

Mainosmaailma on täynnä temppuja, joten ei kai tämä mikään yllätys ole. Mietin pikemminkin sitä, voisiko kilpaileva lääkintäpalvelu lisätä roimasti uskottavuuttaa käyttämällä oikeita – pulskia, lyhyitä, pitkiä, laihoja, kaljuja, harvahampaisia, pitkätukkaisia, aknearpisia – lääkäreitä mainoselokuvissaan?

Jos ei mainostajan, niin ainakin ennestään heikossa hapessa olevan mainosalan luotettavuuden rippeet karisevat kuin kuusen siemenet kevät hangelle.