Kategoriat
Markkinointistrategia

Terveystalossa puoskaroi it-kouluttaja

Luotatko tohtoriin? (Kuva: Flickr.com / Murray Barnes)

Tunnistin tutun it-kouluttajan Terveystalon TV-mainoksesta valkoinen takki yllään. Romauttaako ”valelääkärien” käyttäminen tv-mainoksessa Terveystalon uskottavuuden?

Jokin aika sitten Nokia jäi kiinni kameratempustaan, kun paljastui, ettei mainosta ollutkaan kuvattu nokialaisella. Kiinni jäätyään Nokia pyysi huijausyritystään anteeksi.

Oliko Nokian moka pahempi, kun katsojalle uskoteltiin yhtä todellisuuden ollessa toista?

Niin tekee Terveystalokin. Mainoksessa nähdyt lääkärit eivät tule vastaan Terveystalossa lääketieteen ammattilaisina.

Mainosmaailma on täynnä temppuja, joten ei kai tämä mikään yllätys ole. Mietin pikemminkin sitä, voisiko kilpaileva lääkintäpalvelu lisätä roimasti uskottavuuttaa käyttämällä oikeita – pulskia, lyhyitä, pitkiä, laihoja, kaljuja, harvahampaisia, pitkätukkaisia, aknearpisia – lääkäreitä mainoselokuvissaan?

Jos ei mainostajan, niin ainakin ennestään heikossa hapessa olevan mainosalan luotettavuuden rippeet karisevat kuin kuusen siemenet kevät hangelle.

 

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

3 vastausta aiheeseen “Terveystalossa puoskaroi it-kouluttaja”

Hyvä pointti, joka pätee laajemminkin visuaaliseen viestintään: pieni rosoisuus vaikuttaa sympaattisemmalta kuin kiiltävät kuvapankkikuvat ja siloposkiset näyttelijät.

Tuossa myös hukataan selvä gurumarkkinoinnin mahdollisuus.

Tietääkseni kaikenlaiset julkiset esiintymiset lisäävät huimasti yksittäisille lääkäreille kasautuvia ajanvarauksia noilla lääkäriasemilla. Samalla saadaan uutta asiakaskuntaa koko asemalle.

Ihmiset haluat varata lääkäripalvelunsa ihmisiltä, eivät persoonattomilta yrityksiltä.

Hei
Olen Terveystalon viestintäjohtaja ja kerron mieluusti, miksi osassa mainoksiamme esiintyy ammattimallit kuten suurimmassa osassa eri yritysten mainoksia. Ensinnäkin olen ehdottomasti samaa mieltä, että mieluiten itsekin toivoisin meidän voivan aina käyttää omaa henkilöstöä. Kyse ei kuitenkaan ole huijauksesta vaan käytännön asioista. Mainoskuvissa oleminen ei ole helppoa tai luontevaa kaikille ja sen tulee aina olla vapaa-ehtoista. Kuvia käytetään laajalti ja jopa useiden vuosien ajan. Monet työntekijät eivät halua sitoutua sellaiseen, etenkin hoitohenkilöstö on tarkka yksityisyydestään. Lisäksi monet lääkärit saattavat ottaa potilaita vastaan useassa paikassa eivätkä siis halua esiintyä vain yhden lääkärikeskuksen mainoksessa.

Osassa mainoksiamme on omaa henkilöstöämme ja tällöin mainitsemme aina myös heidän nimensä. Kuvaamme muutoinkin paljon omaa toimintaamme, mutta aina erikseen jokaiselta henkilöltä luvan pyytäen.

Kiitos kommentistasi Susanna!

Mainitsemasi ongelmat ovat varmasti todellisia ”oikeiden” ihmisten saamisessa kuvauksiin. Ja on hyvä kuulla, että olet kanssani samaa mieltä siitä, että aito olisi parempi.

Jos oikein tulkitsen ongelma ei oikeastaan olekaan viestinnällinen, vaan kyse on henkilöstön sitoutumattomuudesta tai oikeastaan sitouttamattomuudesta (yrityksenhän on otettava syyt niskoilleen).

Kuvat vanhenevat parissa vuodessa, joten pitkäaikaiseen käyttöön en usko. Muotikin muuttuu sitä tahtia, että viime vuoden kampaukset ovat vanhanaikaisia viimeistään ensi vuonna, samoin silmälasit.

Kuten tekstissäni totesin ”sijaisnäyttelijöiden” käyttäminen saattaa olla mainosalalle suurempi uskottavuuskysymys kuin mainostajalle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *