Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Tiedote tuskaa lisää

Kävin eilen lapseni päiväkodissa tiedotustilaisuudessa. Vanhemmille oli jaettu noin viikko sitten kutsut. Kutsu oli niukkasanainen, mutta siitä nousi esille paniikkiin asti lietsova lause ”infotilaisuus päiväkodissamme keväällä tehtyjen sisäilmatutkimusten ja -mittausten tuloksista”. Ajankohdan ja asiantutijoiden nimien lisäksi lapussa ei kerrottu muuta.

Lapun saadessaan monet vanhemmat olivat lievästi sanottuna hämillään, eikä hoitajien vaitonaisuus parantanut tilannetta. En tiedä, oliko henkilökuntaa varta vasten kehotettu vaikenemaan vai osasivatko he itse pysyä viisaasti hiljaa.

Tiedotustilaisuus oli asiallinen. Toimenpiteet, joihin kiiinteistölaitokselta oli jo ryhtynyt, kuulostivat ammattimaisilta. Kaupungin suunnittelupäällikön kertomukset byrokratian vaatimista käänteistä tuntuivat kohtuullisilta.

Tilanne ei ole akuutti, koska home on toistaiseksi rakenteissa, eikä ole päässyt sisäilmaan. Sisäilma oli  mittausten mukaan jopa parempi kuin vastaavissa ”puhtaissa” kohteissa yleensä. Vanhemmat huokaisivat helpotuksesta.

Olin samana päivänä keskustellut erään äidin kanssa, joka oli tuonut allergisen lapsensa kymmennen päivää sitten päiväkotiin. Keväällä hänelle oli vakuutettu, ettei talossa ole ongelmia. Ehkä ne eivät olleet silloin tiedossa, mutta miksei tietoa toimitettu heti, kun se oli saatavilla?

Kysyin asiantuntijoilta, miksei mittauksista ja tuloksista kerrottu heti tiedotteella? Kaupungin suunnittelupäällikkö puolustautui, että tiedotetta oli pohdittu vaihtoehtona tiedotustilaisuudelle. Kenellekään ei tainnut tulla mieleen, että paras tapa voisi olla molemmat, ensin tiedote ja keskustelutilaisuus päälle.

Pelkääkö asiantuntija, että liika tieto lisää tuskaa? Tottakai palauteryöppy on mahdollinen, mutta nyt paikalla olleet vanhemmat todistivat kutsun jälkeisten huhujen olleen hurjia. Kysymyksiin voi myös valmistautua tekemällä kysymys-vastauslistan, jossa käsitellään oleellisimmat ja useimpia askarruttavat kysymykset. Monessa tilanteessa kysymykset ovat hyvin ennalta arvattavia.

Mittaukset suorittaneen Sisäilmainsinöörit Oy:n edustaja lupasi ottaa vinkistä vaarin. Jatkossa vastaavissa tapauksissa he tiedottavat mahdollisimman pian tutkimustuloksista tiedotteella. Ehkä he tekevät nettiin myös Usein kysytyt kysymykset -listan purkamaan puhelinkeskuksen ruuhkaa. Samoja toimia voisi toivoa kaupungilta.

Lisäinfoa odotellessa.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *