Kategoriat
Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Digitaalinen jalanjälki: Ravintolasi arviointipalveluihin

Ravintoloille ja kahviloille on olemassa useita palveluita, joihin voi ilmoittaa ravitsemusliikkeensä asiakkaiden arvosteltavaksi. Tällaiset palvelut ovat mielestäni parasta, mitä sosiaalinen media tarjoaa. Palvelussahan tavoitellaan molemmin puolista hyötyä, sekä asiakkaan että ravintoloitsijan.

Ravintoloitsijalta vaaditaan jonkin verran rohkeutta asettaa ruokansa ja palvelunsa vapaasti arvioitavaksi. Tosiasia kuitekin on, että ravintolasi on joka tapauksessa muiden arvioitavana ja tieto siitä leviää netissä nopeasti. Parempi on, että itse olet aktiivinen ja seuraat arvosteluja. Silloin voit myös reagoida palautteeseen parantamalle sitä, missä on parantamista ja säilyttämällä sen, mistä asiakkaat erityisesti pitävät.

Itse sain ensimmäinen kokemus asiakkaana tällaisesta palvelusta vuonna 2006. Etsin netistä tietoa lähialueen pizzerioista. Hakukoneella löysin Can kebab pizzerian, joka oli saanut palvelussa kolme ylistävää kommenttia. No, ensimmäinen ajatus oli, että ravintoloitsija on pyytänyt kavereitaan lisäämään hyvät arvostelut. Päätin kuitenkin kokeille paikkaa ja se osoittautui kehujen arvoiseksi.

Samaa ravintolapalvelua en enää löytänyt, mutta vastaavia on tullut uusia. Tässä muutama esimerkkinä:

Kebabravintoloille ja pizzerioille on myös omia saitteja:

Katselin tänään aamulla Social media tools YLE:n neljättä tapaamista Areenalta. Siinä turvallisuusasioista puhunut Juha Kreus totesi:

”Parempi pelätä kuskin paikalla kuin repsikan paikalla.”

Ole rohkea ja osallistu. Ota ohjat omiin käsiin. Ainoa tapa hallita yrityskuvaa internetissä on olla mukana luomassa sitä.

P.S. Jos tiedät muita nettipalveluita, joihin voi ilmoittaa ravintolan arvioitavaksi, lisää ihmeessä kommenttiisi linkki.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

2 vastausta aiheeseen “Digitaalinen jalanjälki: Ravintolasi arviointipalveluihin”

Pk-seudulla toimii Helsingin Sanomien http://omakaupunki.hs.fi/haku/Ravintola

Olet hyvinkin oikeassa siinä, että ravintolan hakee ensin netistä (jos on tietyt toiveet mielessä) ja lukee myös asiakaspalautteet. Kyllä ne vain vaikuttavat päätöksien tekemissä.

Olisipa asia myös yrittäjillekin yhtä selvää….

Kiitos Anu kommentistasi ja linkkivinkistä!

Internetin ja hakukoneiden käyttö on koko ajan lisääntymässä, joten niiden merkitys markkinoinnissakin kasvaa koko ajan. Toisaalta markkinointikin muuttuu, eivätkä kuluttajat enää hyväksy ylhäältä tyrkytettyjä viestejä siinä määrin kuin ennen – vertaisarviointeja ja suositteluja pidetään paljon luotettavimpina kuin yrityksen virallista viestiä.

Yrittäjillekin tämä aukeaa pikku hiljaa juuri muiden kokemusten ja onnistumisen kautta. Toisaalta turhanpäiväinen hypetys sosiaalisen median puolesta ei taida juuri edistää asiaa. Harva meistä on niin karismaattinen, että saisi muita innostumaan pelkällä hihkumisella.

Suurin syy internetin hyödyntämättömyyteen taitaa olla tiedon puute. Gemilo julkaisi viime heinäkuussa kyselyn, josta kävi ilmi, että yli kolmasosa yrityksistä ei tiedä, miten sosiaalista mediaa voisi hyödyntää tai ei tiedä, keneltä palveluita voisi ostaa. Muita hidasteita olivat ajan ja rahan puute (yhteensä 25 %). Blogikirjoitus aiheesta löytyy osoitteesta, http://www.gemilo.com/yritysblogi/sosiaalisen-median-soveltaminen-vasta-alussa/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *