Kategoriat
Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Oletko sinä internetin Isojalka?

Pohjois-Amerikassa Kalliovuorten ja Suurten järvien alueelta uskotaan elävän  Isojalka (Bigfoot) -nimellä tunnettu olento. Eräs kuvausryhmä uskoi Bigfootin päässeen vahingossa heidän vuonna 2001 kuvaamalleen Great North -dokumenttifilmilleen.

Kuten ehkä huomasit, tarkemman tarkistelun myötä isojalka osoittautukin mustiin pukeutuneeksi kuvausryhmän jäseneksi.

Ihminenkin voi jättää isoja ”jalanjälkiä”. Viime aikaisissa ympäristökeskusteluissa on puhuttu hiilijalanjäljestä ja sosiaalisen median yhteydessä digitaalisesta jalanjäljestä.

Digitaalinen jalanjälki merkitsee henkilön tai yrityksen jättämiä jälkiä internetissä. Internet-sivut ovat sinällään jalanjälki, mutta sosiaalisen median myötä jakaminen, eli muiden jälkien eteenpäin vieminen ovat omiaan laajentamaan digitaalista jalanjälkeä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yritys lisää esierkiksi Youtubeen videon ja sitä hyödyllisenä tai viihdyttävänä pitävät käyttäjät lisäävät siihen linkin omista profiileistaan ja sivustoistaan.

Markkinoinnissa digitaalinen jalanjälki muodostuu sisällön jakamisen lisäksi osallistumisesta erilaisiin yhteisöihin ja keskusteluihin. Pelkkä sisällöntuottaminen ei yleensä laajenna jälkeä kovin suureksi, mutta toisaalta jälki ei lähde leviämään ilman hyödyllistä tai viihdyttävää sisältöä.

Esimerkiksi otan oman digitaalisen jalanjälkeni:

Tietysti osallistuminen keskusteluihin (muutama esimerkki):

P.S. Antti Isokankaan ja Riku Vassisen Digitaalinen jalanjälki -kirja ilmestyy huhtikussa 2010.

* Kiva, kun Seija mainitsi nimeni, kun esitteli idean seuraavassa kirjoitukssaan. Ehkä tämä on sosiaalisen median parhaita puolia, että kiitos menee sinne minne se kuuluukin, mutta silti saa vapaasti hyödyntää toisten ideoita – todellista jakamista.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *