Markkinointistrategia on yhtä tärkeä kuin markkinointibudjetti. Useilta pieniltä yrityksiltä se puuttuu – ehkä isommiltakin. Kuitenkin ilman sitä yrityksesi on kuin kesä ilman fillaria.
Jos markkinointisi ei tällä hetkellä toimi, sinulla on hyvä syy muuttaa sitä. Jos sinulla ei ole markkinointistrategiaa ollenkaan, olisi varmasti hyvä tehdä sellainen.
Toimivaa ei tietenkään kannata korjata, mutta tulevaisuuteen on syytä varautua.
Kun olet vakuuttunut, että jotain on tehtävä, mikset kokeilisi sisältömarkkinointia. Ja tässä vinkkiä, miten pääset alkuun?
1. Luo sisältömarkkinointi-ilmapiiri
Aloittaaksesi sisältömarkkinoinnin tarvitset todennäköisesti pienen näkökulman muutoksen. Strategian luominen ei onnistu ennen kuin tämä muutos on sisäistetty – ensin omalla kohdallasi sitten koko organisaatiossasi.
Muutosta edesauttaa se, että yrityksessäsi on jo huomattu markkinoinnin murros: perinteiset markkinointikeinot eivät enää toimi. Saattaa tietysti olla, että muutoksen merkit ovat niin heikkoja, etteivät ne ole saanut vielä hälytyskelloja soimaan. Tai markkinoinnin tehoa ei ole edes mitattu.
2. Sitoudu ja tee työtä
Sisältömarkkinointi on työtä, joka vie aikaa, jonka eteen täytyy nähdä vaivaa ja johon tarvitaan asiantuntemusta. Tämä tietysti pätee kaikkeen tekemiseen: päätä, mitä teet ja tee sitä täysillä.
3. Ajattele ja toimi kuin kustantaja
Sisältömarkkinoinnissa on syytä ajatella enemmän kustantajan tavoin jakamalla arvokasta toimituksellista sisältöä kuin markkinoida myytäviä tuotteita ja palveluita.
Tästä samasta asiasta puhutaan markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Sisältömarkkinoinnissa hyödynnetään sosiaalista mediaa, mutta sisältömarkkinointi on laajempi kokonaisuus, joka kattaa tarvittaessa myös painetut julkaisut, printtimedian. Käyntikorttien, esitteiden ja painettujen kirjeiden aika ei ole vielä kokonaan ohi – ja uskon niiden arvon ja vaikutuksen kasvavan, kun tarjonta vähenee. Sissimarkkinointi-iskuissa tätä on paljon hyödynnetty.
4. Opettele luomaan korkeatasoista sisältöä
Tasokas sisältö on sellaista, jota hyvät kustantajat ja suuret organisaatiot tuottavat. Tämä on totta, mutta se ei tarkoita, etteivät pienet toimijat pystyisi tuottamaan laadukasta sisältöä. Oleellista on tuntea asiakaskuntansa, jotta voi toimittaa oikeaa sisältöä sopivassa formaatissa.
Asenteesta kaikki lähtee: sitoutuminen ja uurastaminen. Sisällöntuotannossa kannattaa ottaa oppia niiltä, jotka tuntevat sisällöt: kustantajilta.
P.S. Sisältömarkkinointistrategia-sarja jatkuu tulevissa artikkeleissani. Pysy siis mediassa.
Trackbacks/Pingbacks