Kategoriat
Markkinointistrategia Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointistrategia: 4 suuntaviivaa

Joe Pulizzin* B.E.S.T.-malli on jäsennelty malli sisältömarkkinointisuunnitelman luomiseen – helppo tapa aloittaa uudelleenajatteluprosessi. Käytä sitä tiedon keräämiseen onnistuneen strategian ja toimintasuunnitelman tekemisessä. B.E.S.T. yksinkertaistaa monimutkaisen prosessin.

B.E.S.T.-malli perustuu neljään osa-alueeseen:

  • Käyttäytyminen (Behavioral) – Kaikella kommunikoinnilla asiakkaiden kanssa on päämäärä. Mitä haluat heidän tekevän?
  • Oleellinen (Essential) – Anna tietoa, joka todella auttaa asiakkaitasi menestymään työelämässä.
  • Strateginen (Strategic) – Sisältömarkkinoinnin on oltava oleellinen osa liiketoimintastrategiaa. Linkitä sisältöstrategia taloudellisiin tuloksiin.
  • Osuva (Targeted) – Sisällöllä täytyy olla todellista merkitystä juuri asiakkaillesi ja potentiaalisille asiakkaillesi.

Käytä B.E.S.T.-mallia kaikessa viestinnässä, niin verkossa, printtimediassa kuin henkilökohtaisessa viestinnässä. Nyt voit olla samassa roolissa, jossa aikaisemmin ovat olleet sanomalehdet, aikakauslehdet, TV, radio ja isot verkkosivustot. Nyt on sinun vuorosi tulla luotettavaksi kanavaksi, joka vakuuttaa niin, että ostajista tulee sitoutuneita pitkäaikaisia asiakkaita.

Ensin täytyy ymmärtää ja sitten tulla ymmärretyksi

Sinulla ei ole mahdollisuuksia toteuttaa onnistuneesti sisältömarkkinointistrategiaa, jos  et ymmärrä tarkalleen millaisia tuloksia tarvitset. Yhtä tärkeää on ymmärtää syvällisesti, mitkä ovat tavoitteenne. Vasta sitten voitte rakentaa sisältömarkkinointia, joka lisää asiakkaita ja myyntiä sekä mitattavia tuloksia.

Nämä opastavat sinut kannattavaan sisältömarkkinointistrategiaan:

Ohjaa käyttäytymistä

  • Millaisia tunteita haluamme herättää asiakkaissa?
  • Millaisia vaikutuksia täytyy saada asiakkaissa aikaan?
  • Mitä haluamme heidän tekevän?
  • Miten voimme mitata käyttäytymistä?
  • Mitä reittiä saamme heidät ostamaan?

Oleellista

  • Mitä ostajiemme täytyy todella tietää?
  • Mistä he hyötyisivät eniten henkilökohtaisesti ja ammatillisesti?
  • Miten voimme tehdä sisällöllä mahdollisimman suuren vaikutuksen?
  • Mitkä ovat pakollisia tietoja?
  • Mitä medioita meidän kannattaa käyttää?

Strategista

  • Auttaako sisältömarkkinointi tavoittamaan strategiset tavoitteemme?
  • Onko se integroitu muihin strategioihin?

Osuvaa

  • Olemmeko tunnistaneet kohteemme?
  • Olemmeko todella ymmärtäneet, mikä heitä motivoi?
  • Ymmärrämmekö me heidän ammatillisia roolejaan?
  • Ymmärrämmekö me, miten he näkevät tarjoamamme tuotteet ja palvelut?

Varaamalla aikaa ja resursseja vastataksesi näihin kysymyksiin sinulla on tarvittavat tiedot toimivan sisältömarkkinointistrategian luomiseen.

* Joe Pulizzi on sisältömarkkinoinnin johtava asiantuntija, http://blog.junta42.com/

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

2 vastausta aiheeseen “Sisältömarkkinointistrategia: 4 suuntaviivaa”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *