Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Vuosi täynnä yrittämistä

Aivan salakavalasti tuli vuosi täyteen yritystoimintaa. Pohdin tuossa, että unohtui juhlia mokomaa, mutta toisaalta 1. toukokuuta juhlittiin muuten aika kattavasti – eiköhän siinä voida ajatella juhlitun myös yritystäni – työn juhlastahan vapussa on kyse.

Yksi vuosi on eteenpäin katsoen pitkä aika, mutta vilkuilu peruutuspeilistä tuntuu kuin muistelisi eilistä.

Suuri kiitos kaikille asiakkaille. Asiakkuuden haluan nähdä laajempana asiana kuin vain maksavat asiakkaat. Ilman rahaa yritystoimintaa ei voi pyörittää, mutta haluan ajatella asiakkaina kaikkia blogin lukijoita, Facebook-faneja, Twitter-seuraajia ja niin edelleen. Jos joku käyttää palveluitani, joita tarjoan ilmaiseksi, eikö hän ole asiakas?

Sain reilu vuosi sitten liiketoimintaani ajolähdön, kun asiakkaita oli jonossa sen verran, etten ehtinyt käydä starttirahan vaatimaa yrittäjäkurssia. Toki muihin opiskeluihin oli liittynyt lyhytmuotoista yrittäjyysinfoa, mutta aika tyhjästä lähdin liikkeelle. Ja olisihan starttirahalle ollut käyttöä – ilmankin olen tullut toimeen, kun on ollut pakko.

Yrittäjyyttä olen opiskellut enemmän kirjoista kuin kantapään kautta. Muillekin yrittäjille voisin suositella Uuden yrittäjän käsikirjaa. Sen asiantunteva kirjoittajakaarti (Maija Ilmoniemi, Petri Järvensivu, Kalle Kyläkallio, Jari Parantainen ja Juha Siikavuo) on saanut hienosti koottua tärkeitä yrittämiseen liittyviä asioita. Vuoden aikana olen lukenut myös aika läjän myyntiin ja markkinointiin liittyvää kirjallisuutta. Jokunen projektinhallinnan ja verkkokirjoittamisen opuskin on tullut selattua.

Joitain kirjoja olen merkinnyt muistiin, joistain olen tehnyt muistiinpanoja, mutta osan olen unohtanut. Ehdotankin kirjastojen nettipalveluihin lainaushistoriaa. Turun kirjastopalvelusta en sellaista löytänyt. Sosiaalisen median aikakaudella toimintoon voisi liittää suosittelu- ja jakamismahdollisuuden.

Kantapään kautta oppimiselta olen välttynyt siksi, etten ole joutunut tekemään suuria investointeja, enkä siinä mielessä ottamaan riskejä.

Aloitin homman puhtaasti nettisivuja tekemällä. Jossain vaiheessa mukaan tulivat blogialustat ja muut sosiaalisen median sovellukset. Journalistitaustastani johtuen sisällöntuottaminen – lähinnä teksti – ovat olleet koko ajan mukana. Vuoden vaihteessa huomasin, että sillä, mitä teen on olemassa nimikin – content marketing, sisältömarkkinointi. Suomenkielessä sanaparia ei juuri tunnettu ennen Riku Vassisen ja Pekka Sahlstenin blogikirjoituksia. Siitä syystä sisaltomarkkinointi.fi-verkkotunnuskin oli vielä vapaana.

Sisällöntuotannossa kuva ja erityisesti liikkuva kuva tulevat koko ajan tärkeämmiksi. Näiltä tiimoilta olen viritellyt yhteistyökuvioita video- ja 3D-osaajan kanssa. Eli video- ja 3D-tuotannoistakin voi tiedustella minulta.

Palveluntarjoamisen osalta minulla on aika samansuuntaisia ajatuksia Rautasiltayrittäjä Eero Leppäsen kanssa. Asiakkaan tarpeisiin ja resursseihin räätälöidyt ratkaisut toimivat joskus paremmin kuin pitkälle tuotteistetut jutut. Markkinointi on selkeästi tällainen asia. Kampanjoita voi tuotteistaa, mutta pitkäjänteisempi markkinointi täytyy tehdä yksilöllisesti.

Asiakassuhteet haluaisin nähdä laajempina yhteistyökuvioina ja vierellä kulkemisena, jotka perustuvat luottamukseen ja toisen liiketoiminnan syvälliseen tuntemiseen.

Vuoden aikana olen ehtinyt paljon ja enemmänkin olisi voinut.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *