Facebook markkinoinnissa

Harkiten käytettynä Facebookista voi rakentaa oivallisen markkinointikanavan.

Yritykset, järjestöt ja harrastekerhot menevät vauhdilla Facebookiin. Facebookin käyttäjät lisääntyvät koko ajan. Monet käyttäjät ovat ehtineet tutustua Facebookin niin kauan, että uskaltautuvat viemään organisaationsakin sinne. Aktiivisuus ja kokeilunhalu ovat hyviä asioita, mutta kannattaa silti miettiä, mitä on tekemässä.

Olen huomannut, että ihan viime aikoinakin organisaatiot ovat perustaneet itselleen profiileja, ryhmiä ja sivuja aika villisti. Kaikilla näillä ja lisäksi yhteisösivuilla on oma merkityksensä ja oma käyttötarkoituksensa.

Sain juuri erään järjestön työntekijältä kutsun heidän Facebook-ryhmäänsä. Hetkeä aikaisemmin olin huomannut, että järjestön nimellä oli profiili, jolla oli kaksi kaveria. Järjestö on asiakkaani, joten päätin soittaa työntekijälle ja kysyä, mitä on suunnitteilla. Kun kerroin näkemykseni Facebookin käytöstä ja mahdollisuuksista, työntekijä totesi tehneensä monta tuntia turhaa työtä. Totesimme, että sopivalla roolittamisella ja yksityisyysasetusten säädöllä ”vahinko” voitaisiin korjata. Facebookin käyttö ei ole vaikeaa, mutta ilman asiantuntijan apua siihen saatetaan käyttää turhia työtunteja.

Kirjoitin Facebook-sivun ja -ryhmän perustamisesta huhtikuussa Perustanko Facebook-sivun vai -ryhmän? -otsikolla. Tässä kuitenkin kertauksen vuoksi profiilin, sivun, ryhmän ja yhteisösivun käyttötarkoituksista.

Facebook-sivu ulkoiseen markkinointiin

Facebook-sivu on monipuolisin ”profiili”. Sivu toimii erityisesti markkinoinnissa siksi, että se on julkinen ja näkyy hakukoneiden hauissa. Sivulla on helpompi käyttää erilaisia ”palikoita”, kuten lomakkeita, verkkokauppoja ja muotoiltuja sisältösivuja.

Facebook-ryhmä sisäiseen markkinointiin

Facebook-ryhmä toimii hyvin jonkin ryhmän sisäisessä käytössä – sisäisessä viestinnässä. Porukka voi olla yrityksen henkilökunta, harrastekerho tai vapaaehtoistiimi. Ryhmästä voi halutessaan tehdä yksityisen, ulkopuolisilta suljetun.

Yhteisösivu

Yhteisösivuja muodustuu perustamattakin, kun joku merkitsee mielenkiinnon kohteisiinsa jonkin aiheen. Yhteisösivun voi perustaa epäviralliseksi fanikerhoksi. Toisin kuin sivu, yhteisösivun perustajan ei tarvitse omistaa nimeä, jolle yhteisösivu perustetaan. Nimen tai brändin omistaja voi halutessaan ottaa yhteisösivun omaan käyttöönsä.

Facebook-profiili henkilöille

Facebook-profiili tai -tili luodaan, kun joku henkilö haluaa päästä osalliseksi Facebookin ihanuuksista. Se on tarkoitettu henkilöille. Organisaatio voi perustaa henkilöprofiilin Facebook-sivun ylläpitämiseksi. Jos profiilille ei ole tarkoitus kerätä kavereita, kannattaa se piilottaa muilta käyttäjiltä. Outi Lammin päivitetty (22.8.2010) ohje Facebook-tilin luomisesta löytyy Tuolin ja näppäimistön välistä -blogista.

Kaikki yhdelle

Nämä kaikki voivat olla tarpeen – ehkä yhteisösivua lukuunottamatta – samalle organisaatiolle. Tällöin oleellista on miettiä sivulle, ryhmälle ja profiilille oma roolinsa.

Kun olet lisäämässä organisaatiotasi Facebookiin, mieti hetken tavoitteita ja mahdollisuuksia. Jos epäröit, etkä ole varma, tiedätkö miten organisaatiosi voisi hyötyä Facebookista, pieni asiantuntijakonsultaatio voi säästää aikaa, vaivaa ja rahaa.