Johdonmukaisuus ja sopiva toistaminen ovat sisältömarkkinoinnissa oleellisia elementejä. Tässä muutama arkkipiispanvaalin opetus markkinointiviestintään.
Pohdimme kirkkoherra Martti Hirvosen kanssa, mikä teki Miikka Ruokasesta vahvan haastajan Kari Mäkiselle viime kevään arkkipiispanvaalissa. Martti seurasi vaalia tarkasti ja oli mukana kaikissa vaalipaneeleissa, keskustelijana. Martin mukaan Ruokasella oli selkeät vaaliteemat, joita hän jankutti paneelista toiseen. Tämä vei, vaalin mustana hevosenakin pidetyn, Ruokasen hyvin lähelle voittoa – 12 äänen päähän.
1. Valitse selkeä teema
Koko markkinointiviestintäsi tarvitsee selkeän johtoajatuksen. Se voi olla jotain innovatiivista, mutta jos toimialasi vaatii, perinteiden vaalimisella voi päästä vielä pidemmälle.
2. Nosta muutama erityinen aihealue teemastasi
Todennäköisesti pääteemasi on liian laaja käyttääksesi sitä kokonaisuutena. Valitse siis muutama teemaan sisältyvä aihe tai asia, joita pyrit tuomaan esille. Sanoisin, että kahdesta viiteen aihetta tai asiaa on sopiva määrä.
3. Jankuta asiaasi
Markkinoinnissa ei yleensä riitä se, että kerrot asiasi kerran. Mitä monimutkaisemmasta tuotteesta tai palvelusta on kysymys, sitä enemmän tarvitset toistoja saadaksesi asiakkaasi ymmärtämään hyödyt. Toisaalta sinusta juuri kiinnostutaan siksi, että pysyt sanojesi takana, etkä vaihtele mielenkiinnon kohdettasi holtittomasti.
4. Vaihtele näkökulmia
Yhtä asiaa voi tarkastella niin monesta näkökulmasta kuin on katsojiakin. Jokainen heistä täytyy saada ymmärtämään, miksi juuri sinun palvelusi tai tuotteesi on paras ratkaisu hänen ongelmaansa. Näkökulman, esitystavan ja kanavan vaihdos voi saada ihmeitä aikaan. Useampaa asiaa voi testata yhtä aikaa, kunhan sen suunnittelee tarkasti ja etenee suunnitelman mukaan.
6. Pysyttele omalla tontillasi
Älä myy sellaiselle, joka ei palveluksiasi tarvitse. Ruokanenkin vetosi kirkon vanhoillisiin jäseniin. Liberaaleilta hän ei saanut yhtään ääntä, eikä halunnutkaan.
7. Ole oma itsesi
Ole oma itsesi hyvässä ja pahassa – se on rehellisyyttä ja aitoutta. Miikka Ruokanen ei paljon hymyillyt tai ainakin Jouni Lehikoinen hymyili muidenkin edestä, kuten Alasillan Anja asiaa analysoi Piispanvaalit media-aikaan -kirjoituksessaan jo keväällä. Hymy ei auttanut Lehikoista, eikä hymyttömyys tai ”treenattu hymy” vienyt Ruokasen äänestäjiä.
Ole markkinoinnissasi johdonmukainen ja selkeä. Toista, toista, toista. Johdonmukaisuudella ja selkeydellä saavutat luottamuksen. Toistoilla viestisi saavuttaa asiakkaasi juuri silloin, kun hän tarvitsee palveluitasi.
Yksi vastaus aiheeseen “Miten saan markkinointiviestini perille?”
[…] Jankuttamisen puolesta kirjoitin viime kuussa Arkkipiispanvaalin opetuksiin liittyvässä tekstissäni Miten saan markkinointiviestini perille? […]