Kategoriat
Markkinointistrategia Sisältömarkkinointi

Anssi Kela uudisti konserttikonseptin

Kitara, taivas ja markkinointi
morgueFile free photo by Gamerzero

Netti uudistaa ansaintalogiikoita. Uusia ansaintamalleja, mm. ilmaisuutta, voi hyödyntää muuallakin kuin internet-markkinoinnissa.

Anssi Kelan keikalla maksetaan, jos jaksetaan. Keikalle pääsee ilmaiseksi ja sen jälkeen kerätään kolehti. Biisien valintaan yleisö on saanut itse vaikuttaa nettiäänestyksellä.

Toukokuun Tavastian keikka oli menestys, ei ehkä taloudellinen, mutta tunnelma oli katossa.

– Tunnelma oli tosiaan poikkeuksellinen, sen pystyi aistimaan heti ensimmäisestä biisistä lähtien, kirjoittaa Kela keikkaraportissaan.

Taloudellisestikin keikka oli kohtuullinen sitä tosi asiaa vasten, että bändi oli varautunut soittamaan ilmaiseksi.

– Keikkapalkkiona 1860 euroa ei siis ole kovinkaan erityinen, huomattavasti normaaleja palkkioitamme pienempi. Tavallisesti keikkailuun liittyvien kulujen jälkeen siitä jäisi käteen sen verran, että tuon hintaisia keikkoja tekemällä olisi hyvin vaikeaa pitää viisihenkistä yhtyettä teknikoineen leivänsyrjässä. Pelkästään taloudellisessa mielessä tämä konsepti ei siis ole mikään kultakaivos, Kela pohdiskeli kolehdin tulosta ja keikan taloudellista kannattavuutta.

Keikan parasta antia markkinointi mielessä oli medianäkyvyys.

– Lehdistö oli huomattavasti kiihoittuneempi tästä yksittäisestä Tavastian keikasta kuin vaikkapa edellisestä levystäni, ihmettelee Kela median innostusta.

Ilmaisuus ei ole uusi idea. Sitä hyödynnetään markkinoinnissa monilla eri tavoilla. Anssi Kelan tapaus on tavallaan freemiumia, eli hän antaa muutaman keikan ilmaiseksi, jolloin yleisön joukkoon eksyy muutamia uusia faneja, jotka ostavat levyjä ja liput seuraavalle keikalle. Toisaalta ilmaisuus sitouttaa vanhojakin faneja.

Kukaan ei halua ostaa sikaa säkissä, eikä hevosta suuhun katsomatta. Ilmaiset maistiaiset ja vapaaehtoinen maksu kertovat siitä, että antaja luottaa itseensä ja palveluihinsa. Toisaalta onnistumisen kokemus ja tyytyväisyys helpottavat asiakkaan päätöksentekoa lisäostoksissa.

P.S. Anssi Kelaa on mahdollisuus mennä katsomaan ilmaiseksi tiistaina 21.9. Turun Klubille ja keskiviikkona 22.9. Tampereen Klubille.

Lisää aiheesta:

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *