Mainosten sijoittelussa on mielikuvituksen ja järjenkäyttö sallittua.

Mainosten sijoittelussa on mielikuvituksen ja järjenkäyttö sallittua. Kuva: Flickr.com / Justin Marty

Internetissä eivät toimi perinteisen mainonnan keinot. Tämä on ollut pitkään internet-markkinoinnin ammattilaisten tiedossa, mutta nyt käsitykselle antaa tukensa Deloitten ”State of the Media Democracy” -tutkimus.

– Vaikka nettimainonta jatkaa kasvuaan, sen vaikutus ihmisten ostokäyttäytymiseen on verrattain matala useimmissa tutkituissa maissa ja monissa tapauksissa sen vaikuttavuus on laskussa, Etelä-Afrikan Deloitten johtaja Mark Casey sanoo Markkinointi & Mainonta -verkkosivuston lainauksessa.

Web 2.0 eli internetin sosiaalimedisoitumisen myötä internet-markkinoinnissa ovat olleet keskiössä aivan muut välineet kuin perinteisenkaltaiset mainokset, esim. bannerit ja interstitiaalit. Itse asiassa tällaiset häiritsevät mainokset ihmiset pyrkivät poistamaan näköpiiristään mahdollisimman nopeasti, jolloin ainoa muistijälki mainoksesta on sen Sulje-painike. Pakkosyöttömainosten ärsyttävyydestä kirjoitin jo viime keväänä.

Kamalimpia mainoksia ovat – heti kaikenmaailman popup-ikkunoiden jälkeen – juuri tutkimuksesta uutisoineiden Markkinointi & Mainonnan ja Tietoviikon puolen ruudun mainosbannerit sivuston yläreunassa. Onneksi ne eivät soi.

Deloitten tutkimus on käsittääkseni tehty vuosien 2009 ja 2010 aikana, mutta miltä sinusta kuulostaa sen yhteenvetona esitetty lause?

”Merkittävää nousua tutkimus povaa sosiaalisen median mainonnalle. Se nähdään myös vaihtoehtona muulle verkkomainonnalle”

Eikö kuulostakin todella vanhanaikaiselta. Kuten todettua, kiva, kun tällainen tutkimus vahvistaa sen, mistä monet asiantuntijat ovat vaahdonneet jo useamman vuoden.

Älä yritäkään samoja keinoja internetissä kuin printtimediassa, televisiossa ja radiossa – älä minkään sisällön suhteen, vaan muokkaa materiaalisi aina kanavan mukaan.