Internetissä eivät toimi perinteisen mainonnan keinot. Tämä on ollut pitkään internet-markkinoinnin ammattilaisten tiedossa, mutta nyt käsitykselle antaa tukensa Deloitten ”State of the Media Democracy” -tutkimus.
– Vaikka nettimainonta jatkaa kasvuaan, sen vaikutus ihmisten ostokäyttäytymiseen on verrattain matala useimmissa tutkituissa maissa ja monissa tapauksissa sen vaikuttavuus on laskussa, Etelä-Afrikan Deloitten johtaja Mark Casey sanoo Markkinointi & Mainonta -verkkosivuston lainauksessa.
Web 2.0 eli internetin sosiaalimedisoitumisen myötä internet-markkinoinnissa ovat olleet keskiössä aivan muut välineet kuin perinteisenkaltaiset mainokset, esim. bannerit ja interstitiaalit. Itse asiassa tällaiset häiritsevät mainokset ihmiset pyrkivät poistamaan näköpiiristään mahdollisimman nopeasti, jolloin ainoa muistijälki mainoksesta on sen Sulje-painike. Pakkosyöttömainosten ärsyttävyydestä kirjoitin jo viime keväänä.
Kamalimpia mainoksia ovat – heti kaikenmaailman popup-ikkunoiden jälkeen – juuri tutkimuksesta uutisoineiden Markkinointi & Mainonnan ja Tietoviikon puolen ruudun mainosbannerit sivuston yläreunassa. Onneksi ne eivät soi.
Deloitten tutkimus on käsittääkseni tehty vuosien 2009 ja 2010 aikana, mutta miltä sinusta kuulostaa sen yhteenvetona esitetty lause?
”Merkittävää nousua tutkimus povaa sosiaalisen median mainonnalle. Se nähdään myös vaihtoehtona muulle verkkomainonnalle”
Eikö kuulostakin todella vanhanaikaiselta. Kuten todettua, kiva, kun tällainen tutkimus vahvistaa sen, mistä monet asiantuntijat ovat vaahdonneet jo useamman vuoden.
Älä yritäkään samoja keinoja internetissä kuin printtimediassa, televisiossa ja radiossa – älä minkään sisällön suhteen, vaan muokkaa materiaalisi aina kanavan mukaan.
Mitähän tässä yhteydessä tarkoitetaan sosiaalisen median mainonnalla?
Voi olla että sosiaalisen median mainonta nousee, mutta sen paremmasta vaikuttavuudesta ostopäätöksiin en jaksa uskoa kovinkaan vahvasti.
Eri asia on sitten jos puhutaan markkinoinnista sosiaalisessa mediassa.
Veikkaan että kaivurijukalta olisi loppuneet pelimerkit kesken jos olisi mainonnalla sosiaalisessa mediassa yrittänyt hankkia vastaavan määrän faneja ja ylipäätään medianäkyvyyttä.
Kaivurijukka ei mainostanut vaan markkinoi. Toki hän sai tempauksellaan valjastettua median mainostamaan puolestaan.
Hyvä mainos lehdessä tai televisiossa vaikuttaa ostopäätökseen monesti siten, että se saa asiakkaan menemään nettiin etsimään tietoa tuotteesta ja palvelusta. Asian oikein oivaltanut yrittäjä on valmistautunut tähän ja asiakas löytääkin yrittäjän tietopuolisen pläjäyksen netistä (jossa yrittäjä ei suoraan yrittäkkään myydä mitään) Tämä toimii myös niin, että tämä yrittäjä, joka on ehtinyt valloittaa myös Googlen asiapitoisilla kirjoituksillaan, hyötyy myös niiden kilpailijoiden panostuksista mainontaan jotka eivät ole jostain syystä halunneet paljastaa asiantuntemustaan netissä siten, että se aidosti auttaisi asiakasta.
Sinänsä hyvä mainos lehdessä voi myös toimia yritystä vastaan. Mikäli asiakas ei löydä yrityksen kotisivuja (joita mainoksen innoittamana lähti etsimään) tulee asiakkaalle melko varmasti fiilis, että ei sitten väkisin jos ei rahat kelpaa.
Asiaa!
Tapasin viime viikolla koko joukon Suomen mainostoimistojen isoja guruja, siis näitä ”vanhan liiton miehiä”. Kun kuulivat, että ollaan erikoistuttu digitaaliseen markkinointiin, niin tuli vähän sellaisia lohduttavia puheita, että alkaahan siellä netissäkin nyt olla jotain sellaisia ihan hyviä juttuja kun on tullut ”isompia pintoja” – eli noita paraatipaikan bannereita.
Vanha mainostoimisto-jengi siis oikeasti edelleen uskoo, että netti on printin tai tv-mainonnan vaatimaton jatke, ja siellä toimivat parhaiten mainokset, jotka on ”siirretty” offlinesta nettiin…
Tästä on oikeasti aika pitkä tie toimivaan nettimainontaan. Mutta hyvä tilaisuus yrityksille, jotka ymmärtävät netin mahdollisuudet!
Kiitos kommenteistanne Pasi ja Ismo!
Pasi, tuosta lehtimainoksen negatiivisesta vaikutuksesta: olen neuvonut paikallisia yrittäjiä seuraamaan lehti-ilmoituksia ja optimoimaan nettisivujaan sen mukaan, mitä muut ilmoittavat lehdessä. Kun asiakas muistaa ilmoituksesta vain jotain avainsanoja, hän saattaakin päätyä eri yrityksen asiakkaaksi kuin ilmoittajan. Onhan tuo vähän kieroa, mutta eikö markkinoinnissa ole (lähes) kaikki sallittua?
Ismo, kiitos, kun jaoit kokemuksesi. Tällainen asenne antaa hyvät lähtökohdat niille, jotka hyödyntävät nettiä, kuten totesit. Vielä ehtii olemaan edelläkävijä nettimarkkinoinnissa. Sen verran alkeellista se Suomessa vielä on.
Kilpailijan mainos + Google AdWords + oma kampanjasivu + oikea ajoitus = €.
Ketterät pärjää. Olenkin toistellut että AdWords on oikein käytettynä ja sopivassa tilanteessa erittäin tehokasta.
Hauskaahan tässä on myös juurikin se, että tästä hienosta pienten ja uusien yrityksien tukemisesta (myös tv-mainosten voimalla) voimme kiittää juurikin näitä Ismon mainitsemia ”vanhanliiton miehiä”