Päivi Räsänen Espoonlahdessa 9.5.2009

Päivi Räsänen ja Jan Erola Espoonlahdessa 9.5.2009. Kuva: Flickr.com / Eurooppalainen Suomi ry

Kansanedustaja Päivi Räsänen sai mielipiteilleen sellaisen näkyvyyden, jollaisesta suurin osa sisältömarkkinoitsijoista voi vain haaveilla. Räsänen vieraili Ajankohtaisen kakkosen teemaillassa, jonka aiheena oli homoseksuaalisuus. Televisio-ohjelma ja erityisesti Räsäsen kannanotot saivat aikaan suorastaan käsittämättömän laajan median huomion ja valtavan keskustelutulvan internetissä – blogeissa ja muussa sosiaalisessa mediassa.

Miksi Räsäsen viesti meni perille?

Sisältömarkkinoinnin kannalta tapauksessa on muutama merkittävä opetus.

Kerro jotain sellaista, jolla on todella merkitystä

Kun sanottavasi on sellaista, jolla on todellista merkitystä, saat ihmiset myös reagoimaan. Pelkällä liirum-laarumilla tuskin saat ketään kiinnostumaan asiastasi.

Älä yritäkään miellyttää kaikkia

Harvoin viesti, joka koskettaa, miellyttää kaikkia. Aina riittää niitä, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä tai eivät muuten vain osta sinulta mitään.

Veikkaan, että tämän tapauksen jälkeen Räsästä eivät äänestä ne, jotka eivät muutenkaan häntä äänestäisi. Ehkä löytyy kuitenkin niitä, jotka äänestävät häntä, koska muijalla on munaa olla jotain mieltä.

Toista viestiäsi – jossain vaiheessa se menee tajuntaan

Viestiä on toistettava niin kauan, että se löytää perille. Harva meistä pääsee julistamaan suoraan TV-lähetykseen, mutta usealle meistä riittää pienempikin huomio. Huomiota me kuitenkin tarvitsemme (vrt. Jari Sarasvuon Huomiotalous).

Räsänen on varmasti kertonut mielipiteitään homoseksuaalisuudesta ennenkin. Nyt oli syystä tai toisesta otollinen aika saada ihmiset kuuntelemaan.

Jankuttamisen puolesta kirjoitin viime kuussa Arkkipiispanvaalin opetuksiin liittyvässä tekstissäni Miten saan markkinointiviestini perille?

Laitetaan jäitä pipoon ja todetaan, ettei sisällön tarvitse olla tarkoituksellisen provokatiivista kiinnostaakseen kohderyhmää. Riittää, kun se on mielenkiintoista ja merkityksellistä. Ja, että se osuu maaliinsa silloin, kun asiakas sitä haluaa.