Kategoriat
Facebook Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Onko sosiaalista mediaa ilman Facebookia?

Facebook syö pienemmät palvelut
Facebook syö pienemmät palvelut.

Facebook on ollut Suomessa sosiaalisen median synonyymi koko olemassaoloaikansa. Facebook on ykkönen koko maailmassa.

Facebookin suosion myötä pienemmät yhteisöpalvelut, kuten englanninkielinen uutisjakopalvelu Digg, ovat joutuneet supistamaan toimintaansa. Tietoviikon mukaan Digg saneeraa kengänjälkiä takalistoon reilulle kolmannekselle työntekijöistään. Kesällä samankaltaisia uutisia kuulimme MySpacesta.

Ehkä ei kuitenkaan ole kysymys palkästä Facebookin jyräämisestä, sillä monella palvelulla on ollut ajallinen ja käyttäjämääräinen etumatka Facebookiin nähden. Facebookissa on vain jotain osattu tehdä paremmin kuin muissa palveluissa.

Täältä Pohjolan perukoilta tarkasteltuna suurin ero on kansankielisyys. Monet palvelut jäävät englanninkielisiksi, mutta Facebookia voi käyttää omalla äidinkielellään – suurimmaksi osaksi.

Sosiaalisessa mediassa voi näkyä ilman Facebook-profiilia

Näkyäksesi sosiaalisessa mediassa et tarvitse omaa Facebook-sivua, Twitter-tiliä tai muuta sosiaalisen median profiilia. Riittää, kun lisäät nettisivuillesi painikkeen, jolla kävijät voivat suositella, tykätä tai jakaa kommenttinsa sosiaalisessa mediassa.

Eero Leppänenkin muistutti Rautasilta-blogissaan, ettei Facebookia voi olla ottamatta jollain lailla huomioon internetissä. Niin keskeinen kapistus se tällä hetkellä on.

Seuraa sosiaalista mediaa

Vaikka et itse käyttäisi sosiaalisen median palveluita aktiivisesti, et voi unohtaa seurantaa. Haluat kuitenkin tietää, mitä asiakkaasi ajattelevat toiminnastasi. Jos sinulla ei ole omaa foorumia palautekeskusteluille, seurannan tarve oikeastaan kasvaa, koska keskustelu todennäköisesti on hajanaisemmin netissä.

Facebookissa ei ole tietenkään pakko olla. Eihän yrityksen ole pakko olla netissäkään ensinkään.

Onko sinulla henkilökohtainen Facebook-profiili tai yrityssivu? Miten osallistut? Mitä hyötyä sinä olet saavuttanut osallistumisellasi Facebookissa?

Lähteet ja linkit:

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

5 vastausta aiheeseen “Onko sosiaalista mediaa ilman Facebookia?”

Eero Leppänen puhuu kyllä asiaa blogissaan.

Paljon kuulee mielipiteitä sekä puolesta että vastaan Facebookin ja muiden sosiaalisten medioiden hyödyistä liiketoiminnassa.

Kysymys on kuitenkin ihan samasta asiasta kuin kysyisi onko markkinoinnista hyötyä yritykselle.

Tai vielä konkreettisemmin: Kannattaako ostaa kuntopyörä jos haluat kohottaa kuntoa?

Onko Facebookista ollut suoraan mitattavissa olevaa hyötyä minulle? Ei.

Olisiko Facebookista ollut mitattavissa olevaa hyötyä minulle jos olisin ollut siellä aktiivisempi? Todennäköisesti kyllä.

Olen kuitenkin tehnyt tietoisin valinnan siinä, että koska aika on rajallista, niin olen käyttänyt sosiaaliseen mediaan varaamani ajan blogikirjoituksien kommentointiin sekä esim. osallistumalla aktiivisesti yrittajat24.fi foorumiin.

Asia ei siis ole kovinkaan yksioikoinen.

Niin ja se kuntopyörän ostaminenhan ei nosta hirveästi sitä kuntoa.

Olen käyttänyt Feissaria nyt vuoden verran. Kavereita on kertynyt muutama vajaat 500 ilman erikoisempaa metsästystä, suurin osa kaltaisiani sukellusharrastajia tai vedenalaisen valokuvauksen ammattilaisia. Adminina toimin myös Support Our Sharks -sivustolla ja ylläpidän Ladydivers:iä ja oman tulevan yritykseni Janesan1 -sivua.

Tulevana yrittäjänä varsinkin Janesanin FB -sivu on ollut erittäin hyödyllinen: En ole vielä hankkinut aktiivisesti tykkääjiä (mainostanut tms) mutta silti porukkaa käy saittia lukemassa yllättävän paljon, tuhansia kuukaudessa.

Näen raporttituloksista helposti millaiset uutiset tai linkit kiinnostavat ’yleisöäni’ eniten eli mihin kannattaa keskittyä niin Feissarissa kuin sen myötä Twitterissä tai LinkedInissäkin. Ja tulevaisuudessa omilla, paremmilla nettisivuilla. Hyvää palautetta olen saanut mailiinkin yllättävän paljon, sekä myös yhteydenottoja busineksen saralta.
Blogi on tulossa kunhan opiskeluiltani ehdin, senkin suunnitteluun ja aiheistukseen sosiaalinen media ja muiden blogien seuraaminen antaa todella paljon.

Mielestäni yritys ilman FB -sivuja tänä päivänä on kuin talo ilman aitan polulla astelevaa emäntää… Pärjää mutta jotain puuttuu.

Kiitos kommentistasi Jaana!

Kiva, kun jaoit kokemuksiasi avoimesti. Suomessa on edelleen liian vähän aitoja kokemuksia Facebookin tai muiden sosiaalisen median palveluiden hyödyntämisestä ja todellisista tuloksista.

Siksi toivonkin, että erityisesti pienyrittäjät kertoisivat onnistumisiaan ja epäonnistumisiaan.

Pasi kommenttiin sen verran, että minusta on hieno, että joku uskaltaa kertoa, miten markkinointi on sujunut Facebookissa. Useinkaan emme uskalla kertoa, jos joku kokeilu on epäonnistunut tai emme myönnä edes itsellemme, ettei jostain ole hyötyä. Tähän törmään usein lehti-ilmoittelussa. Kun kysyn asiakkaaltani, miten mainoskampanja onnistui, saan vastaukseksi ”kiitos, oikein hyvin”, mutta mitään todisteita tästä ei ole. Sitä vain on totuttu käyttämään jo vuosia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *