Facebook syö pienemmät palvelut

Facebook syö pienemmät palvelut.

Facebook on ollut Suomessa sosiaalisen median synonyymi koko olemassaoloaikansa. Facebook on ykkönen koko maailmassa.

Facebookin suosion myötä pienemmät yhteisöpalvelut, kuten englanninkielinen uutisjakopalvelu Digg, ovat joutuneet supistamaan toimintaansa. Tietoviikon mukaan Digg saneeraa kengänjälkiä takalistoon reilulle kolmannekselle työntekijöistään. Kesällä samankaltaisia uutisia kuulimme MySpacesta.

Ehkä ei kuitenkaan ole kysymys palkästä Facebookin jyräämisestä, sillä monella palvelulla on ollut ajallinen ja käyttäjämääräinen etumatka Facebookiin nähden. Facebookissa on vain jotain osattu tehdä paremmin kuin muissa palveluissa.

Täältä Pohjolan perukoilta tarkasteltuna suurin ero on kansankielisyys. Monet palvelut jäävät englanninkielisiksi, mutta Facebookia voi käyttää omalla äidinkielellään – suurimmaksi osaksi.

Sosiaalisessa mediassa voi näkyä ilman Facebook-profiilia

Näkyäksesi sosiaalisessa mediassa et tarvitse omaa Facebook-sivua, Twitter-tiliä tai muuta sosiaalisen median profiilia. Riittää, kun lisäät nettisivuillesi painikkeen, jolla kävijät voivat suositella, tykätä tai jakaa kommenttinsa sosiaalisessa mediassa.

Eero Leppänenkin muistutti Rautasilta-blogissaan, ettei Facebookia voi olla ottamatta jollain lailla huomioon internetissä. Niin keskeinen kapistus se tällä hetkellä on.

Seuraa sosiaalista mediaa

Vaikka et itse käyttäisi sosiaalisen median palveluita aktiivisesti, et voi unohtaa seurantaa. Haluat kuitenkin tietää, mitä asiakkaasi ajattelevat toiminnastasi. Jos sinulla ei ole omaa foorumia palautekeskusteluille, seurannan tarve oikeastaan kasvaa, koska keskustelu todennäköisesti on hajanaisemmin netissä.

Facebookissa ei ole tietenkään pakko olla. Eihän yrityksen ole pakko olla netissäkään ensinkään.

Onko sinulla henkilökohtainen Facebook-profiili tai yrityssivu? Miten osallistut? Mitä hyötyä sinä olet saavuttanut osallistumisellasi Facebookissa?

Lähteet ja linkit: