Hakukoneoptimointia ja sisältömarkkinointia

Hakutulos sanoilla "internet-markkinointi turku" 5.11.2010.

Hakukoneoptimoinnilla parannetaan verkkosivustojen näkyvyyttä hakukoneissa. Optimoinnista johtuen hakukoneiden tuloksia pidetään keinotekoisina. Tulosten kärjessä ovat ensin Googlelta ostetut mainokset, eli yleensä kolme ensimmäistä sponsoroitua linkkiä. Loput tulokset ovat niin sanottuja luonnollisia tuloksia.

Google hallitsee melko suvereenisti hakukonemarkkinoita. Googlen osuus on tutkimuksesta riippuen ollut 70 – 90 prosenttia kaikista hauista. Suomessa prosenttiluku taitaa olla jopa yli 90. Googlen monopoliasemaa on hankala horjuttaa, mutta pienet hakukoneet, Yahoo ja Bing, ovat saaneet uuden haastajan, Blekko-hakukoneen. Blekkoa markkinoidaan manipuloimattomana hakukoneena.

Testasin tänään uutta Blekko-hakukonetta – mitä muuta IT-yrittäjä tekisi perjantai-iltana. Valitsin testiin asiakkaani Lounas-Kahvila Lis-Sun nettisivut, koska olemme optimoineet sivut viime kuun aikana eräällä hakusanaparilla Googlessa ykköseksi.

Digital Media Finlandin konsultti Virpi Martikainen kertoo Markkinointi & Mainonta -sivuston vierasblogissa näin:

”Blekko perustaa toimintansa siihen, että palvelun käyttäjä ei halua markkinointiviestejä, vaan neutraalia tietoa. Blekon hakutulokset perustuvat ihmisten tekemiin suodatuksiin tietyistä aihealueista.”

Idea on niin hieno, että jopa Google toivottaa kilpailijan markkinoille auttamaan käyttäjiä. Ikäväkseni jouduin toteamaan tämän kokeiluni perusteella, että tulos on juuri päinvastainen. Käyttämällämme hakusanaparilla Blekkosta ei Lissun sivustoa löytynyt ja hakutulokset olivat mielestäni täysin epärelevantteja. Etusivulle pääsivät vain erilaiset yrityshakemistot ja niidenkin osumat olivat pääasiassa muita kuin lounaspaikkoja.

Onko hakukoneoptimointi kallista?

Mistä tahansa voidaan tietysti pyytää ja maksaa, mitä tahansa, mutta noin yleisesti ottaen en pidä hakukoneoptimointia kalliina. Ensinnäkin kaikille verkkoteksteille pitäisi tehdä optimointia, joten sen pitäisi olla normaali toimintatapa, eikä ylimääräinen kuluerä. Sen lisäksi sivustoille voidaan tehdä tarvittaessa teknistä ja rakenteellista optimointia. Sen hinta riippuu tietysti optimoinnin määrästä ja sivuston nykykunnosta.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, johon on syytä kiinnittää huomiota jatkuvasti. Työ tietysti maksaa, mutta, kuten muuhunkaan markkinointiin, optimointiin ei kannata satsata enempää kuin se voi tuottaa.

Erilaisilla hakusanoilla on erilainen kilpailutilanne. Sopivalla segmentoinnilla ja hyvinkin kohtuullisella panostuksella voi päästä hyviin tuloksiin. Ei kannata ampua tykillä hyttystä, vaan voi aloittaa pienestä ja lisätä panoksia tarpeen mukaan.

Hakukoneoptimointi on välttämätöntä. Oikealla kohderyhmän määrittelyllä ja sopivalla sisällöntuotannolla päästään jo aika pitkälle – usein jopa hakutulosten ykköseksi.

Lisää aiheesta: