Blogi on tehokas tapa kerätä kävijöitä nettisivuillesi. Jos blogi on ”kauppapaikkasi”, asiakkaat ovat jo perillä, mutta, jos on tarpeellista, voit ohjata heidät nettisivuillesi tai verkkokauppaasi.

Hakukoneet, erityisesti Google, suosivat sivustoja, joilla on paljon sisältöä ja jotka päivittyvät säännöllisesti. Sehän on juuri blogin idea. Blogin vahvuus on siis näkyvyys hakukoneissa. Näkyvyys hakukoneissa puolestaan tuo sivustolle kävijöitä. Toisin sanoen sivusto, joka ei näy Googlessa muutamalla ensimäisellä sivulla, ei juuri kävijämäärillä juhli.

Periaatteessa millä tahansa sivustolla voidaan saavuttaa sama näkyvyys, mutta yleensä blogia päivitetään useammin kuin muita verkkosivustoja. Näkyvyyttä ei tietenkään saavuteta miten tahansa, mutta lähtökohtaisesti julkaisemalla usein ja runsaasti voi saavuttaa kohtuullisia tuloksia.

Blogin ehdottomiin vahvuuksiin kuuluu myös päivittämisen helppous. Siitä pitävät huolen erilaiset blogipalvelut ja -julkaisujärjestelmät. Kuka tahansa voi  koska tahansa aloittaa edullisesti sisällöntuotannon. Pääsääntöisesti teksteistä muodostuva blogi onkin julkaisemisen ja sosiaalisen median valtias. Podcastit, eli audioblogit ja videoblogit odottavat vielä tuloaan Suomeen, mutta sillä sarallakin on nähtävissä koko ajan edistystä.

Tavoitteellisuus tekee bloggaamisesta markkinointia

Ollaakseen vakavasti otettavaa markkinointia bloggaaminen vaatii tavoitteellisen otteen – puhutaan sisältöstrategiasta. Se ei ole muuta kuin tavoitteiden asettamista, suunnitelman toteuttamista ja tietysti tulosten seuraamista.

Blogi itsessään ei vielä tuota kauppaa, ei edes huipputasoinen blogi. Kun blogi kerää kävijät, tarvitaan vielä todelliset maalitaulut: yhteydenotot, palautteet, lataukset tai verkko-ostot. Päämäärän, johon asiakkaan halutaan ohjautuvan, ei tarvitse olla blogissa. Se voi olla kotisivuilla tai verkkokaupassa, kunhan se ei ole liian hankalasti saavutettavissa.

Lisää aiheesta