Hakukoneet näkevät kuvat tekstinä

Hakukoneille kuvat ovat tekstiä – koodia. Koodi kannattaa optimoida, jotta hakukoneet löytävät kuvasi.

Kuvien hakukoneoptimointi on välttämätöntä, sillä hakukoneet eivät näe kuvia. Ne osaavat lukea vain tekstiä. On siis käytävä hommiin, jotta voisit saada kuvillesi näkyvyyttä.

Kuvat ovat oleellista sisältöä netissä. Kuva voi kertoa yhdellä silmäyksellä sen, mitä ei selitetä tuhannella sanallakaan. Kun Google on sokea kuville, kuva tarvitsee kaverikseen ne tuhat sanaa.

Optimoi kuvat

Ensimmäinen kuvan optimointikeino on niin sanottu ALT-tagi. Julkaisujärjestelmissä ALT-tagiin tekstiä lisäävä kenttä on ”Alternate text” (Joomla! JCE -editori), ”Vaihtoehtoinen teksti” (suomenkielinen WordPress) tai vastaava. ALT-tagi kannattaa hyödyntää jo siksi, että näkövammaisille tarkoitetut internet-lukulaitteet lukevat vaihtoehtoisen tekstin.

Muista avainsanat

Käytännössä kuville näkyvyyttä saa sosiaalisista kuvagallerioista, kuten Flickr.com. Niissä kuvalle annetaan otsikko, kuvateksti ja avainsanoja. Avainsanojen merkitys hakukoneille on suuri, vaikka muuten nettisivuston meta-tietoihin lisätyt sanat ovat menettäneet merkitystään.

Kuvat leviävät nettiin

Sosiaalisessa galleriassa voit antaa luvan käyttää kuviasi nettisivuilla ja blogeissa. Tällöin kuviasi leviää ympäsi internetiä käyttäjien linkittäessä galleriaasi. Jaettujen kuviesi välityksellä kävijät voivat löytää muut kuvasi. Kun laitat galleriaan nettiosoitteesi, saat galleriasta myös liikennettä blogiisi tai verkkokauppaan.

Jos tarkoituksesi on myydä valokuvia tai grafiikkaa, jaetut kuvat tuovat tietysti myytäville kuville näkyvyyttä.

Sosiaalisen median kautta voit levittää kuviasi. Lisäämällä tekstiä kuvien kaveriksi ne ovat hakukoneiden löydettävänä.