Blogikirjoitus on parempi nettiliikenteen lähde kuin lehtimainos, koska se ei vanhene, sen näkee useampi henkilö ja siitä on helpompi siirtyä tekemään kauppaa kuin lehtimainoksesta.

Asiakkaani laittoi paikallislehteen mainoksen. Mainoksessa oli yrityksen internet-osoite. Seurasin mielenkiinnolla, paljonko nettisivujen kävijämäärät kasvavat mainoksen julkaisun jälkeen. Puolen sivun mainos Turkulaisen takasivulla ei tuonut yhtään liikennettä nettiin.

Samalle sivustolle, jonka osoite mainoksessakin oli, lisättiin blogikirjoitus. Sivustolla oli ollut jokunen teksti jo aikaisemminkin ja kävijämäärät olivat pikku hiljaa kasvaneet, mutta ensimmäinen asiantuntijakirjoitus räjäytti pankin. Tämän julkaisun jälkeen kävijämäärä nousi 300 prosenttia.

On aivan selvää, ettei saavutettu taso säily pitkään, eikä sivusto voi olla yhden kirjoituksen varassa. Se oli kuitenkin selkeä viesti siitä, mitä pitää tehdä jatkossa.

Tämä ei tarkoita, etteikö lehtimainoksella olisi mitään merkitystä, mutta mainoksen hinnalla – tässä tapauksessa lähes 3000 euroa –  saisi tiukan paketin blogikonsultointia tai useamman valmiiksi kirjoitetun tekstin.

Kun teet jotain, tee se kunnolla. Ilman selkeää tavoitetta ja ammattimaista osaamista mainostaminen on hukkaan heitettyä rahaa. Bloggaaminen ja lehtimainostaminen eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Oleellista on valita tavoitteiden mukaiset välineet.