Kategoriat
Markkinointistrategia

Paistaa se päivä vielä kahvilanpitäjällekin

Kahvilanpitäjän positiivisuus
Kahvilavaunu voisi markkinoida silloinkin, kun kahvia ei ole tarjolla.
Turkulainen kesäkahviloitsija on liimannut kahvikärrynsä kylkeen humoristisen, mutta ikävän negatiivisen, lauseen: ”Se sataa koht kumminki”.
Lause näkyy vain silloin, kun kahvila on suljettu. Siitä huolimatta tai juuri siksi se voisi olla huokuttelevampi, jotta ihmiset kiinnostuisivat palaamaan paikalle poutasäällä.

Sanoilla ja erityisesti positiivisilla sanoilla on yllättävän paljon merkitystä. Katleena Kortesuo kirjoitti ”Ei oo totta” -blogissaan Seurasaaren ravintoloitsijan vessakirjoittelusta. Katleenan kritiikki sai onnellisen lopun ja ravintoloitsija halusi kokeilla erilaisten, positiivisempien, viestien voimaa. Siksi itsekin uskaltaudun arvostelemaan turkulaista pessimismiä.

Ehdotan kahvilavaunuun tekstiä, jossa olisi esillä turkulaisuus, mutta positiivisessa mielessä (tamperelaiset eivät saa kommentoida, sopivatko turkulainen ja positiivinen -sanat samaan lauseeseen):

Kyl se aurinkoki viäl paista. Tul sit uuresta.

Näin kahviloitsija voisi jakaa hyvää mieltä silloinkin, kun kahvila on suljettu. Syysuupuneet, talvilaiskat ja kevätväsyneet ohikulkijat siirtäisivät edes hetkeksi ajatuksensa kesään ja terassille.

Sanoilla on väliä – paitsi yhdyssanoilla.

P.S. Miten tamperelainen tai joku muu muotoilisi saman viestin?

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *