Savalanche-verkkokauppa ja ThingLink ovat yhdistäneet voimansa ja lisänneet nettisivuilla näytettäviin kuviin osta-toiminnon. Esimerkiksi blogiin lisätyistä kuvista pääsee suoraan verkkokauppaan ostamaan tuotteen.
Savalanche on sosiaalisen median verkkokauppa, jonka voi liittää blogiin tai Facebook-sivulle – tai mihin tahansa julkaisujärjestelmään, johon voi upottaa koodia.
Testasin vapaaehtoisena Savalanchea viime kesänä ennen kuin sovellus julkaistiin. Itse en ole ostanut, enkä myynyt vielä sovelluksella mitään. Kokeiluversioni verkkokaupasta löytää tuosta blogini oikesta reunasta ja Nettitehostin-Facebook-sivultani.
Savalanche sopii pieneen ja ketterään toimintaan, kun tuotemäärä on kohtuullinen. Niin ja niille, jotka ovat kyllästyneet raskaisiin ja kankeisiin järjestelmiin.
ThingLink Oy on kehitellyt älykkäitä kuvia, joihin voi liittää lisäinfoa, muun muassa tekstiä, linkkejä ja musiikkia. ThinkLinkiin voi rekisteröityä ilmaiseksi ja WordPress-blogissa sen saa näppärästi käyttöönsä asentamalla Thinglink Official Plugin -lisäosan.
Kaupallisen ja ei-kaupallisen raja selkeytyy
Kun kuulin myyvistä kuvista, ajattelin ensin niiden hämärtävän kaupallisen ja ei-kaupallisen sisällön rajaa. Asia taitaakin olla juuri toisin päin. Jos kuvassa on selkeästi osta-painike, käyttäjä tietää oitis, että kuvan esittäjän on tarkoitus myydä tuotetta. Silloin kuvan yhteydessä tekstikin joutuu uuteen valoon. Amerikassa jo pitkään bloggaajien käytäntönä ollut tapa ilmoittaa omat kytkökset esiteltyyn tuotteeseen tai yritykseen tulee uskottavuuden vuoksi lähes välttämättömäksi.
Parhaimmillaan tuotekuva osta-painikkeella helpottaa sekä myymistä että ostamista.