Kategoriat
Markkinointistrategia Sisältömarkkinointi

Käyttökelvoton varmuusväline ei suojaa sukukalleuksia

Poliisit vartioivat Buckinhamin palatsia
Kruunun kalleuksia suojataan tehokkaasti, mutta Williamin ja Katen kunniaksi myytävät kondomit eivät kelpaa kalleuksien suojaksi.
Kuninkaallisten häiden oheistuotteena myydään kaikenlaista krääsää. Ehkä oudoin fanituote on kondomi, joka on pelkkä matkamuisto. Voiko toimimaton tuote olla kenenkään etu?

Muun muassa Turun Kauppahallissa on myytävänä prinssi Williamin ja Kate Middletonin häiden kunniaksi ”Kruunun jalokivi” -kondomeja. Matkamuistomyymälän kauppias vetäytyy vastuusta, jos matkamuistoksi tarkoitetut varmuusvälineet eivät suojaakaan ei-toivotuilta raskauksilta ja odottamattomilta matkamuistoilta.

Nimimerkki Sparre kyseli kommentissaan Turun Sanomien verkkosivuilla vastuiden perään:

Olisiko mahdollisella ”vahingolla” joku sija kruununperimysjärjestyksessä?

Markkinointimielessä minua huolestuttaisi sekä kauppiaan että hääparin ja hovin imago enemmän kuin väestönkasvu. Kenen edun mukaista on kaupitella viallista tuotetta?

Eräs tuttu liikemies oli mieltynyt torikauppaan ja myi tyypillistä markkinarihkamaa edullisesti. Hän sai käsiinsä kultamunan. Todella hienoa terveysvaikutteista käsivoidetta myytiin 50 millin pulloissa lähes 100 euron hintaan. Muutamat tuotetta kokeilleet olivat innoissaan, ostivat sitä pullon toisensa jälkeen, mutta todellisiin tienesteihin helppoheikki ei päässyt. Missä siis vika?

Arvokasta eliksiiriä oli myynissä samalla toripöydällä, jossa tarjottiin terässaippuaa ja tennissukkia viisi paria kympillä. Nähdessään myyntipöydän ostaja ei ajattele: siinäpä laadukkaita sukkia, kun ovat samassa kattauksessa arvotavaran kanssa. Ei, ajatus on juuri päinvastainen: kiskurihintainen vaseliini ei voi olla sen parempaa kuin muukaan roina.

Vaikka jakaisit ”vain” liikelahjana jotain, kannattaa laadusta olla tarkka. Kaikki, mitä jaat tai myyt, vaikuttaa asiakkaan kokemukseen sinusta ja bisneksestäsi. Lievää kakkoslaatua ei ole olemassa. On vain priimaa tai sekundaa.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *