Kategoriat
Bloggaaminen Sisältömarkkinointi

Kirjanpitäjän sisältömarkkinointia

Organized Chaos
Yrityksissä ei ole sisällöstä puutetta. Omassa päässä tai mapissa siitä ei ole asiakkaalle hyötyä. (Kuva: Flickr.com / schnaars)
Viranomaislomakkeissa on hankalia kysymyksiä, kun viskaali selvittää yrittäjän tuloja. Kirjanpitäjä keräisi kävijöitä ja sitouttaisi asiakkaitaan jakamalla kohdennettuja neuvoja lomakeviidakkoon eksyneelle.

Täyttelin yrittäjälomaketta lastenpäivähoitomaksua varten. Minulle tuli tenkkapoo viimeistään siinä vaiheessa, kun kysyttiin viimeisintä vahvistettua tilinpäätöstä. Yritin selvittää asiaa Google-haulla turhaan. Turvauduin kirjanpitäjääni. Sainkin nopeasti vastauksen, ettei minulla ole vahvistettua tilinpäätöstä. Vahvistettu tilinpäätös koskee vain osakeyhtiöitä, ei siis minun toiminimeäni.

Edellisen kerran tilitoimistoihin liittyvää asiaa etsiskelin vuoden vaihteessa, kun olin ymmärtänyt, että vuoden 2011 alusta siirrymme yhtenäiseen euromaksualueeseen (SEPA). Netissä asiaa käsiteltiin hieman pankkien sivustoilla, mutta hakuihin ei noussut yhtään tilitoimistoa. Kirjanpitäjäni tiesi, että siirtymiseen oli tullut siirtymä, eli SEPA-maksut tulevat pakollisiksi vasta ensi syksynä.

Kirjanpitäjäni osasi vastata minulle kumpaankin kysymykseeni sähköpostitse. Olisin kuitenkin halunut löytää vastauksen vielä nopeammin netistä – SEPA-asiassa jo etukäteen, ettei olisi edes tarvinnut ihmetellä.

Tilitoimiston sisältömarkkinointi voisi olla hyvin yksinkertaista. Kun joku asiakkaista kysyisi jotain yleistä asiaa, siitä kirjotettaisiin toimiston nettisivuille. Lakiin tai käytäntöihin tulevista muutoksista uutisoitaisiin heti. Osa artikkeleista voisi olla otsikoitu erilaisissa lomakkeissa olevien hankalien kohtien mukaan, esimerkiksi ”Mitä tarkoittaa vahvistettu tilinpäätös?”.

Sisältöä ei siis tarvitse keksiä. Sitä on asiantuntijaorganisaatioissa niin että seinät pullistelevat. Tehtäväsi on vain toimittaa se asiakkaittesi saataville. Näin kotisivujesi kävijämäärät lisääntyvät moninkertaisesti ja nykyiset asiakkaasi saavat monipuolisempaan palvelua. Ja mikä parasta, omaa työaikaasi säästyy, kun kaikkiin yksinkertaisiin kysymyksiin ei tarvitse vastailla jokaiselle erikseen.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *