Priced Out Of Lingerie, Milan

Hintalappu on iso osa markkinointia myös muotialalla. (Kuva: Flickr.com / H Matthew Howarth)

Puolet ihmisistä ei tunnista maun perusteella kalliita viinejä halvoista. Ihmiset uskovat kalliin olevan laadukasta ja halpaa viiniä pidetään jopa pahan makuisena.

Edinburghin kansaivälisillä tiedefestareilla Skotlannissa tehtiin sokkotesti, jossa 578 ihmistä maisteli viinejä pyrkien erottamaan halvan kalliista. Puolet maistelijoista ei pystynyt tekemään eroa juomien välillä. Halvat viinit olivat siemailijoiden mielestä yhtä hyvän makuisia kuin kalliitkin.

Hertfordshiren yliopiston tutkijoiden mukaan tulokset osoittavat, että monet ihmiset maksavat vain viinipullon etiketistä.

Ikävä kyllä tutkijat ovat väärässä. He eivät ole markkinoinnin asiantuntijoita, joten heidän johtopäätöksensäkin on väärä.

Asiakkaat eivät maksa etiketistä. He maksavat hinnasta.

Tuotteen ja palvelun korkea hinta saa ihmiset uskomaan, että sen täytyy olla laadukasta. Toki muussakin markkinointiviestinnässä on syytä olla johdonmukainen. En kuitenkaan usko viinihyllystä löytyvän yhtään niin rumaa etikettiä, että siitä tulisi ostamisen este.

Hinta on vahva viesti. Jos haluat tarjota laatua, miksi et osoittaisi sitä myös hinnoittelulla.