
Älä yritä sitouttaa herkkusuita muiden makeisilla, kun he havittelevat sinun tuotteitasi. (Kuva: Flickr.com / Ashiful Haque)
Saadakseen ostajan kukkaron nyörit höltymään kauppiaat jakavat jos jonkinmoista kylkiäistä ja bonusta. Pienellä maistiaisella voi todella olla merkitystä, mutta ei ole ihan sama, miten kampanjoit. Älä vedätä asiakastasi harhaanjohtavilla lupauksilla.
Vaimoni löysi Suomen Lähikauppa Oy:n Me-lehdestä Blå Band -mainoksen, jossa tarjottiin ”upeaa tutustumisetua”. Reklaamissa mainostettiin uusia maustekastikkeita.
Kuluttajaa pyydettiin surffaamaan kampanjasivustolle, jonne syötettiin ilmoituksessa ollut tutustumiskoodi. Sivustolla selvisi, että tutustumisetuna sai alennuksia maksuteeveekanavasta, aikakauslehdestä ja leffavuokrauksesta. Aktiivinen ostajaehdokas koki tulleensa petetyksi. Hän ei päässytkään maistamaan meheviä sooseja.
Liekö copy tullut sokeaksi duunilleen jossain kohtaa ikävästi?
Jos tuollainen paketti pitäisi kyseiselle asiakasryhmälle tutustuttaa, niin kyllä siinä pitäisi olla myös se oman tuotteen maistiainen muassa. Ensijaisesti se oma, kyljessä sitten mahdollisesti tuo toinen.
Maistiaisten kannalla olen kyllä aina, esimerkiksi True Lemon on tarjonnut verkkosivujensa kautta ilmaisia maistiaisia (ei tosin juuri nyt): http://www.truelemon.com/free-sample.html
Kiitos kommentistasi Hanna!
Olen samaa mieltä, että maistiaisia tarvitaan. Siihen perustuvat maksuttomat näytteet, 30 päivän kokeiluversiot, ilmaiset perusversiot, jne.
Blå Bandin tapauksessa ei olisi ongelmaa, jos he selkeästi mainostaisivat näitä muita tuotteita. Silloin se keräisi asiakkaita, jotka innostuvat niiistä muista ja ”vahingossa” tutustuisivat kastikkeisiin. Nyt luvataan (joskin epäsuorasti) kastikkeita, eikä niitä saakaan.