Kategoriat
Markkinointistrategia Sosiaalinen media

Sosiaalinen media on kuollut

– eläköön sosiaalinen media

Voisiko olla kuivempaa aihetta kuin määritellä sosiaalista mediaa?
Voisiko olla kuivempaa aihetta kuin määritellä sosiaalista mediaa? (Kuva: Flickr.com / andromache)
Sosiaalinen media tarkoittaa kaikkia internetissä julkaistavia härpäkkeitä, joiden sisältöä voi avoimesti tai pienellä porukalla rukkailla mielensä mukaiseksi.
Sosiaalinen media ei tarkoita mitään.

Olen korviani myöten täynnä puhetta: sosiaalinen media on muutakin kuin Facebook. No, onhan se, mutta mitä? Siihen on niin monta erilaista vastausta kuin vastaajaakin.

Sosiaalinen media oli hyvä markkinointinimi joillekin internetpalveluille. Sen jälkeen, kun se on laajennettu käsittämään kaikkia suljettujakin järjestelmiä, se ei enää täytä tehtäväänsä. Itse asiassa se ei toimi enää edes markkinointinimenä. Ne, jotka ovat lähteneet mukaan sosiaaliseen nettiin, eivät enää markkinointia tarvitse. Niille, jotka eivät vielä ole, tarvitaan jotain selkeämpää.

Kukaan ei tarvitse Facebookia

Facebookilla sinällään ei ole mitään arvoa. Ihmiset tai yritykset eivät kaipaa Facebookia, Twitteriä tai Google plussaa.

Me kaipaamme huomiota, hyväksyntää ja yhteisöllisyyttä. Ihmisen tarpeet eivät ole muuttuneet Facebookin myötä. Ne ovat olleet samat luomisesta lähtien. Facebook vain sattuu täyttämään perustarpeitamme.

Tehostaessasi yrityksesi viestintää – ulkoista tai sisäistä – älä mene sosiaaliseen mediaan, vaan mieti, mitä annettavaa sinulla on ihmisille. Toisaalta, mieti myös, mitä jää saamapuolelle. Jos Facebook tai joku muu väline täyttää tarpeesi, käytä sitä.

P.S. Innoituksen tähän vuodatukseen sain kaimani Janne Ruohiston kirjoituksesta ”Sosiaalinen media on muutakin kuin markkinointia”. Kannattaa oppia kirjoituksesta, mutta unohtaa sosiaalinen media.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Yksi vastaus aiheeseen “Sosiaalinen media on kuollut”

[…] Sosiaalinen media on kuollut, Janne Ansaharju Yhteistä näille väitteille on sosiaalinen media ja markkinointinäkökulma, vaikkei markkinointi-sanaa kaikissa mainitakaan. Osa blogiotsikoista (Jarin ihmelääke-väite löytyy väliotsikosta) on tahallaan provosoivia, eikä sinällään edes tosia. Varmaa on, että sosiaalista mediaa voi ja pitää hyödyntää yrityksen markkinoinnissa. […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *