Pillereiden popsimiselta voi välttyä terveellisillä elämäntavoilla sekä rehellisellä ja avoimella markkinoinnilla. (Kuva: Flickr.com / e-Magine Art)

Pillereiden popsimiselta voi välttyä terveellisillä elämäntavoilla sekä rehellisellä ja avoimella markkinoinnilla. (Kuva: Flickr.com / e-Magine Art)

Rehellistä kauppiasta ei ole olemassa, eikä kukaan enää usko mainoksiin. Markkinoinnin ei kuitenkaan pitäisi olla silmänkääntötemppu, jolla asiakkaan huomio kiinnitetään pois pääasiasta – tai suurista epäkohdista. Mistä löytyisi rohto epärehellisyyteen ja millainen hevoskuuri siihen tepsii?

HS.fi julkaisi kesäkuussa STT:n uutisen geenitestien nettimarkkinoinnossa olevista ongelmista. Geenitestien tarkoitus on kertoa riskistä sairastua lähinnä periytyviin tauteihin.

Nettifirman mainos ei yleensä kerro, miten tarkka ennuste on. Ne esittelevät lähinnä näytteenoton helppoutta ja hinnan kohtuullisuutta. Yksityiskohtaisempaa tietoa heruu vasta testituloksen yhteydessä.
– Helena Kääriäinen, tutkimusprofessori.

No, mikä mainos kertoo yksityiskohtaisempia tuloksia. Ei kai se ole yleensä tapana.

Tämäpä tarjoaakin yrittäjälle mahdollisuuden vetää pitemmän korren kuin kilpailijansa. Lääkkeeksi kelpaa, mikä tahansa keino, joka palauttaa luottamuksen ainakin sinun palveluihisi.

Kolme lääkettä suojautua perinnölliseltä sairaudelta

Mainostajien perinnöllinen sairaus on totuuden vääristely, eli asioiden esittäminen kauniinpina kuin ne todellisuudessa ovat. Tämä luonteenpiirre on koodattu meidän kaikkien DNA:han – ei pelkästään mainossuunnittelijoiden. Tähän sairauteen on olemassa kolme lääkettä, joiden teho voidaan luvata vain nauttimalla ne samaan aikaan:

  1. Ole vilpitön,
  2. puhu avoimesti ja
  3. tuo esille palvelun tai tuotteen hyötyjen lisäksi haitalliset sivuvaikutukset.

Nämä takaavat sen, ettei luottamuspula iske liian sliipatun ulkokuoren vuoksi. Täydellinen ei ole uskottava. Teemu Kinnusen sanoin:

Massatekeleiden tunnusmerkki on esittää täydellistä.

Minä en kehota kaivamaan epäonnistumisia tarkoituksella esille. Olemalla oma itsensä useimmiten saadaan tarpeeksi rosoisuutta yrityskuvaan.