Kategoriat
Bloggaaminen

Markkinointiblogit Top 21 (3/2011)

Jälleen oli aika laittaa markkinointiblogit järjestykseen. Uudella listalla on muutama uusi blogi tai vanhan blogin uusi tuleminen.

Top 21 -lista on osoittautunut hyväksi nimeksi markkinointiblogien listalle. Aktiivisia suomenkielisiä markkinointiblogeja on hankala löytää 21 enempää. Toki jokunen jää listan ulkopuolellekin, joten tsemppiä bloggaamiseen kaikille.

Tilanne kärkikymmenikössä on todella tiukka, mutta kärjen ja peränpitäjien välillä on selkeä ero. Uusien blogien nouseminen listalle ei ole mahdotonta, mutta aktiivista ja suunnitelmallista bloggaamista se vaatii.

 

1 Zento sosiaalinen media
2 Tuplaamo-blogi markkinointi
3 PowerBlogi markkinointi
4 Viestintätoimisto Suodatin internetmarkkinointi
5 Markkinointikatsaus markkinointi
6 Internetmarkkinointi.fi internetmarkkinointi
7 Saleslion-blogi markkinointi
8 Tulos internetmarkkinointi
9 Vapa Media -blogit internetmarkkinointi
10 Episto.la markkinointi
11 Matkailumarkkinointi markkinointi
12 Markkinakettu markkinointi
13 Dingle – Päivän pop sosiaalinen media
14
UUSI
Jari Juslén markkinointi
15
UUSI
Konversio internetmarkkinointi
16 Loippari internetmarkkinointi
17 Essale.fi markkinointi
18
 =
Klok Blog markkinointi
19
UUSI
Viestintätoimisto Deski markkinointi
20 Really? internetmarkkinointi
21
UUSI
Markkinointitiedotus markkinointi

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

9 vastausta aiheeseen “Markkinointiblogit Top 21 (3/2011)”

Kiitokset arvonannosta! Olemme Zentossa huomanneet että blogin kirjoittamisessa pitkäjänteinen ja säännöllinen työ tuottaa tulosta. Sisältö on tietysti tärkein ja siihen liittyy lahjojen antaminen. Pyrimme jokaisessa blogissa antamaan lukijoille lahjaksi hyödyllistä, rahanarvoista tietoa, vinkkejä tms. liittyen sosiaalisen median hyödyntämiseen viestinnässä ja markkinoinnissa.

Kiitos listauksesta. Markkinointikatsaus ja minä olemme sijasta niin imarreltuja, että blogin värit meinasivat vaihtua sinisesta punaiseksi.

Ja kiitos, että jaksat seurata alaa näin tarkasti. Listasi on varmasti monelle lukijalle hyödyllinen.

Timo Jäppinen

Hyvä listaus – kiitokset! Löysin siitä pari uutta, seuraamisen arvoista blogia.

Kerrotko vielä, mitkä olivat kriteerisi listan tekoon? Myös Cision rankkaa blogeja, ja ajattelin kysyä kriteerejä heiltäkin.

Olisi kiinnostavaa pystyä luomaan yhteismitalliset kriteerit, joiden avulla mikä tahansa taho voi arvioida blogeja.

Ole hyvä, Katleena 🙂

Olen avannut kriteereitä kahden edellisen listauksen yhteydessä:
http://www.sisaltomarkkinointi.fi/2011/07/01/markkinointiblogit-top-21-2-2011/
http://www.sisaltomarkkinointi.fi/2011/04/12/markkinointiblogit-top-21/

Arvioinnin tekijästä riippumattomia kriteereitäni ovat päivitystiheys ja Google PageRank -pisteet.

Blogin hyödyllisyys onkin jo aika paljon arvostelijan mielipidettä. Hyödyllisyysasteikkoni minimi on aiheessa pysyminen ja parhaat pisteet saavuttaakseen täytyy asian olla tutkittua ja sisältää eläviä esimerkkejä.

Blogin jatkuvuutta olen mitannut pisteyttämällä edellisen listauksen sijoituksen. Näin lyhyt kestoiset blogit eivät helposti nouse listan kärkeen. Pitkäjänteinen ja säännöllinen bloggaaminen antaa siis lisäpisteitä.

Tarkoitukseni on lisätä arviointiin rankenteeseen liittyviä seikkoja, eli arvostella luettavuutta ja verkkoon sopivuutta. Toistaiseksi yhteenpötköön ulostetut tekstit ovat olleet samalla viivalla hyvin muotoiltujen juttujen kanssa.

Erilaisilla tarkistuslistoilla kriteereitä voi kehittää jossain määrin yhteismitallisiksi. Mallina voisi pitää mäkihyppytuomareiden arvostelua. Heidän antamansa pisteet vaihtelevat, vaikka kaikki arvioivat samojen kriteerien perusteella.

Olen kiinnostunut kuulemaan Cision kriteereistä. Heidän listansa on aika erilainen kuin minun: http://fi.cision.com/Tietopankki/Top-10–blogit/Top-blogit-Suomessa/

Hyviä kriteerejä! Itse lisäisin listaan vielä kolme laadullista tekijää:

a) Kommenttien määrä (vähennettynä bloggaajan omien kommenttien osuudella). Aktiivinen keskustelu nimittäin parantaa blogin laatua huomattavasti.

b) Tekstien laatu. En tarkoita nyt oikeinkirjoitusnillitystä, vaan elävää, rikasta ja persoonallista kieltä. Tässä kunnostautuu esimerkiksi Gurumarkkinointi. Jos tätä kriteeriä ei oteta mukaan, niin listalle voi päätyä SEO-tuunattu ja usein päivittyvä linkkifarmi, joka kopioi sisältönsä uutispalveluista. (Tosin jos linkkifarmiblogeja halutaan listalle, niin silloinhan tätä kriteeriä ei tarvita.) Tämäkin kriteeri on tietysti yhtä subjektiivinen kuin blogin hyödyllisyys – mielipiteitä on yhtä paljon kuin arvostelijoitakin.

c) Blogin pääsy valtamedian lähteeksi. Tämän mittarin soveltaminen vaatii toki ammattimaista uutisseurantaa. Se kuitenkin kertoo blogin laadusta paljon, jos blogin pohjalta syntyy usein uutisia.

Lisäksi on kiinnostavaa pohtia sitä, mitkä blogit pitää laskea listaukseen mukaan. Riittääkö, jos bloggaaja itse sanoo blogin olevan markkinointiblogi – vaikka tekstit käsittelisivät enemmän lemmikkimarsuja? Vai pitäisikö tsekata, kuinka usein sana ”markkinointi” esiintyy blogissa. 😀 Siinäpä tutkijalle työnsarkaa.

Ylipäätään rajanveto aihepiirien välillä on äärimmäisen häilyvää. Noissa Cisionin listauksissa EOT-blogini on samassa kategoriassa kuin esimerkiksi Mari Koo ja Vierityspalkki. Hyvään seuraan olen päässyt, mutta itse en koe näiden kolmen blogin liikkuvan kovinkaan samassa aihepiirissä.

Disclaimer: Tavoitteenani ei ole saada omaa blogiani listaukseesi, koska EOT-blogin aihepiiri on viestintä – ei markkinointi. 😀

Katleena, kiitos kommenteistasi ja hyvistä lisäyksistä.

a) Kommentit ovat tärkeä osa blogia. Ne tuovat suoraa lisäarvio jopa hakukonetuloksiin. Kommenttien arvioiminen edes määrällisesti on minusta ongelmallista. Niiden merkitys blogille riippuu kohderyhmästä ja tavoitteista.

b) Tekstin laatu (tai kielellinen rikkaus) on hyvä kriteeri. Linkkifarmeja en pidä kovin suurena uhkana. Hyödyllisyyden arviointi jo pudottaa pahimmat farmit pois. Ja täytyy muistaa, että aiheiden kierrättäminen ei ole farmaamista. Parantainen jopa kehottaa kierrättämiseen – jopa omien aiheiden kierrättämiseen. Toki jotain omaa täytyy aina olla.

c) Valtamedian merkittävyys riippuu aihepiiristä. Markkinointiblogeille en pidä kovin oleellisena valtamediaan pääsyä, mutta yhteiskunnalliselle ja poliittiselle blogille se voisi olla suotavaa. (Minun blogini on kerran päässyt valtamediaan, kun Aamulehti bongasi juttuni Ikea-Facebook-huijauksesta.)

Ei oo totta -blogisi, Vierityspalkki, Tuija Aallon Tuhat sanaa ja Harto Pönkän Lehmätkin lentäis ovat hankalia minun listaukseni kannalta. Ne ovat kaikki suositeltavaa luettavaa, mutta aihepiiri on siinä ja siinä. Esim. Lehmätkin lentäis -blogi on enemmän opettamiseen liittyvä kuin markkinointiaiheinen.

Täytyy mainita, että seurattavien listalla on enemmän blogeja kuin listalle mahtuu. En ole kuitenkaan halunnut laajentaa listaa tai julkaista listalta pudonneita.

Olen pitänyt Parantaisen Pölli tästä ja Sissimarkkinointi-blogeja eräänlaisina suomalaisen markkinointiblogin esikuvina. Niiden erityisominaisuus on se, että jokainen kirjoitus tuo uuden vinkin tai oivalluksen, jonka voi soveltaa heti käytäntöön. Ymmärrän, että populismi on vaarana, mutta uskon yrittäjän tai markkinointivastaavan kiittävän, kun tarjoillaan selkeä ”helposti” hyödynnettävä ratkaisu.

Parantainen on tosiaan ollut suomalaisen bisnesblogosfäärin uranuurtaja.

Cisionin blogikriteerit ovat muuten nähtävästi sellaisia, että niitä pystyy soveltamaan eri aihepiirien blogeihin. Saa nähdä, mitä sieltä paljastuu.

Janne,

Kutkuttavaa seurata näitä sinun listauksia, kiitos.

Tällaista tarkkaa nimenomaan (pelkästään) markkinointia käsittelevää blogilistaa tarvitaan. Cisionin listauksessa on laitettu online-markkinointi ja viestintä samaan kategoriaan – kun katselee tuloksia niin tuolla listalla olevat blogit käsittelevät kyllä yhteensä miljoonia aiheita aina gurumarkkinoinnista lööppeihin.

Mun mielestä Jannen listaus on Cisionin listausta monin verroin relevantimpi.

Katleena, onnittelut kun olet päässyt noinkin kovaan seuraan! Tuolle listalle on varmasti vaikea päästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *