Teksti on netin peruskauraa. Ilman sitä kotisivujasi ei olisi olemassakaan. Toisin sanoen, ilman tekstiä sivusi eivät löytyisi hakukoneista lainkaan.

Frank Communicationsin toimitusjohtaja Kaisa Hernberg kirjoitti pääsääntöisesti täyttä asiaa Markkinointi & Mainonta -sivuston vierasblogissaan otsikolla ”Älä mene teksti edellä nettiin”. Ainoastaan otsikko ja siihen suoraan liittyvät väitteet tekstin merkityksestä – tai merkityksettömyydestä – ovat täyttä kukkua.

Kaisa listaa monta tärkeää asiaa:

  1. Hakoneystävällisen julkaisujärjestelmän,
  2. vakuuttavan ulkoasun,
  3. helposti lähestyttävän ja tavoitteellisen sisällön (= sisältöstrategia),
  4. hakukoneoptimoinnin, myös alasivujen ja
  5. kuinka verkkosivuston on toimittava kiinteänä osana muuta verkkoviestintää.

Tämän kaiken jälkeen päästään teksteihin. Toki niilläkin on merkitystä. Mutta paljon, paljon vähemmän kuin moni yrityksen www-sivuja pystyttävä kuvittelee. Useimmat ihmiset lukevat vain otsikot, äläykset ja faktalaatikot. Jos ikinä sinne asti päätyvät.
– Kaisa Hernberg

Optimoitu teksti tuo kävijät ostamaan

Hakukoneystävällinen järjestelmä ja vakuuttava ulkoasu eivät tuo yhtään kävijää. Tekstillä on enemmän merkitystä kuin moni edes uskoo. Kaisa on oikeassa siinä, että useimmat ihmiset lukevat vain otsikot ja muut korostukset. On siis ihme, jos luet tätä lausettani – kiitos mielenkiinnostasi.

Tekstipä ei olekaan tarkoitettu vain ihmisille. Sitä tarvitaan hakukoneita varten. Sitä tarvitaan paljon ja säännöllisesti.

Hyvin optimoidut tekstit pääsevät oikeuksiin hakukoneystävällisessä julkaisujärjestelmässä. Otsikoita, väliotsikoita, linkkien ankkuritekstejä, avainsanoja ja sivun kuvauksia ei edelleenkään tee järjestelmä automaattisesti ja vaikka tekisikin, se ei ymmärrä ihmisen ajatus- ja tunnemaailmaa, minkä vuoksi optimoitiin tarvitaan aina ihminen – tekstin tekijä.

Tekstit ja niiden optimointi vaikuttaa myös siihen, löytääkö kohderyhmäsi sivustollesi. On aivan sama, jos kotisivuillasi pörrää tuhatmäärin kävijöitä päivässä, jos kukaan ei osta mitään. Todellinen ostaja todennäköisesti lukee tekstejäsi paljon suuremmalla mielenkiinnolla kuin kukaan muu. Toivottavasti hän löytää tarvitsemansa tiedon.

15-vuotisen kokemukseni mukaan yritysten kotisivujen ongelma ei ole julkaisujärjestelmä tai ulkoasu. Suurin ongelma on ajankohtaisen ja merkittävän sisällön puute.