Televisiossa pyörii mielenkiintoiset sarjat, joista voi olla hyötyä yrittäjälle. Bisnestarkastaja ja Leijonan luola UK tarjoavat hyviä vinkkejä yrittämiseen ja markkinointiin.

Uudempi tulokas, ja vain neliosainen, brittiläinen Bisnestarkastaja pyörii AVA:lla maanantai-illassa. Se on katsottavissa Katsomossa viikon ajan TV-esityksestä. Ensimmäinen osa poistui jo netistä, mutta kolme muuta kannattaa katsoa.

Bisnestarkastaja (The Business Inspector) auttaa yrityksiä selviytymään hankalissa tilanteissa. Toisen jakson perusteella yritysten ongelmat painottuvat huonoon taloudenhoitoon ja olemattomaan markkinointiin. Esimerkiksi laman vuoksi yritysasikkaansa menettänyt karting-yrittäjä ei ollut yrittänyt hankkia uusia asiakkaita millään tavalla. Fiksulla markkinoinnilla bisnestarkastaja sai ainakin hetkellisesti uutta virtaa konkurssikypsään yritykseen.

Leijonan luola pyörii Nelosella ja Ruudusta voi katsella vanhoja jaksoja jonkin aikaa. Nelonen on näyttänyt aiemmin jenkkiläisen version (Shark tank) ja Leijonan luola Kanadan. Leijonan luola pyöri jokunen vuosi sitten suomalaisvoiminkin.

Leijonan luolasta itse olen oppinut sen, että raha ratkaiseen. Toisin sanoen, toimivan bisneksen on tuotettava. Rahan lisäksi ratkaisee se, miten tuote esitellään ostajille. Ohjelmassa ”ostajina” toimivat sijoittajat, mutta samat lainalaisuudet toimivat muissakin myyntitilanteissa: Asiakkaan on käsitettävä, mitä hän on ostamassa ja miten hän tuotteesta hyötyy.

Jos kukaan ei suostu ostamaan tuotetta, se ei ole hyvä, vaikka yrittäjä olisi siihen kuinka rakastunut.

Brittiläinen meininki on paljon lähempänä suomalaista yritysarkipäivään kuin amerikkalaiset vastineensa. Yritysideat eivät ole yhtä mielikuvituksellisia ja rahasummat ovat maltillisempia. Toisaalta amerikkalaisyrittäjien suuri määrä on varmaan nostanut sikäläisen ohjelman tasoa Britteihin verrattuna.

Ohjelmia seuratessa ei voi kuin todeta, että tuotteistaminen ja markkinointi ovat menestyvän yrityksen kulmakiviä.