Kategoriat
Markkinointistrategia

Älä missaa Bisnestarkastajaa ja Leijonan luolaa

Televisiossa pyörii mielenkiintoiset sarjat, joista voi olla hyötyä yrittäjälle. Bisnestarkastaja ja Leijonan luola UK tarjoavat hyviä vinkkejä yrittämiseen ja markkinointiin.

Uudempi tulokas, ja vain neliosainen, brittiläinen Bisnestarkastaja pyörii AVA:lla maanantai-illassa. Se on katsottavissa Katsomossa viikon ajan TV-esityksestä. Ensimmäinen osa poistui jo netistä, mutta kolme muuta kannattaa katsoa.

Bisnestarkastaja (The Business Inspector) auttaa yrityksiä selviytymään hankalissa tilanteissa. Toisen jakson perusteella yritysten ongelmat painottuvat huonoon taloudenhoitoon ja olemattomaan markkinointiin. Esimerkiksi laman vuoksi yritysasikkaansa menettänyt karting-yrittäjä ei ollut yrittänyt hankkia uusia asiakkaita millään tavalla. Fiksulla markkinoinnilla bisnestarkastaja sai ainakin hetkellisesti uutta virtaa konkurssikypsään yritykseen.

Leijonan luola pyörii Nelosella ja Ruudusta voi katsella vanhoja jaksoja jonkin aikaa. Nelonen on näyttänyt aiemmin jenkkiläisen version (Shark tank) ja Leijonan luola Kanadan. Leijonan luola pyöri jokunen vuosi sitten suomalaisvoiminkin.

Leijonan luolasta itse olen oppinut sen, että raha ratkaiseen. Toisin sanoen, toimivan bisneksen on tuotettava. Rahan lisäksi ratkaisee se, miten tuote esitellään ostajille. Ohjelmassa ”ostajina” toimivat sijoittajat, mutta samat lainalaisuudet toimivat muissakin myyntitilanteissa: Asiakkaan on käsitettävä, mitä hän on ostamassa ja miten hän tuotteesta hyötyy.

Jos kukaan ei suostu ostamaan tuotetta, se ei ole hyvä, vaikka yrittäjä olisi siihen kuinka rakastunut.

Brittiläinen meininki on paljon lähempänä suomalaista yritysarkipäivään kuin amerikkalaiset vastineensa. Yritysideat eivät ole yhtä mielikuvituksellisia ja rahasummat ovat maltillisempia. Toisaalta amerikkalaisyrittäjien suuri määrä on varmaan nostanut sikäläisen ohjelman tasoa Britteihin verrattuna.

Ohjelmia seuratessa ei voi kuin todeta, että tuotteistaminen ja markkinointi ovat menestyvän yrityksen kulmakiviä.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Yksi vastaus aiheeseen “Älä missaa Bisnestarkastajaa ja Leijonan luolaa”

Hyvä catchi Janne!

Olen tsekannut muutaman Leijonan luola jakson ja todellakin, paljon hyvää ’sisältöä’ löytyy siitä ohjelmasta. Parit hyvät naurutkin olen saanut. Hyvin usein yrittäjät tulevat hakemaan sijoitusta, jotta saisivat nostettua työstään palkkaa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *