Avainsanatyökalu on yksi tapa selvittää, mitä asiakkaasi etsivät hakukoneilla. Näin pääset jyvälle siitä, millaisia avainsanoja sisältömarkkinoinnissa on syytä käyttää, jotta hakukoneet löytävät sisältösi. Sisältö on kingi vasta kun se löydetään, luetaan ja sisäistetään – ja potentiaalinen asiakas on askeleen lähempänä ostopäätöstä.

Valitse 10 – 30 avainsanaa ja käytä niitä säännöllisesti otsikoissa, väliotsikoissa, tekstissä, blogin kategorioiden nimissä ja blogin avainsanoissa sekä nettisivujen navigaatiossa. Suhteellisen vähäisen sisällön sivustoilla avainsanoja voi olla vähemmänkin kuin kymmenen ja aktiivisessa blogissa 50 sanaakaan ei ole liikaa.

Sanat, jotka esiintyvät jo verkkotunnuksessasi ovat helpoin paaluttaa. Pientä ongelmaa tuottavat suomenkieliset sanat, jotka sisältävät ääkkösiä. Siksi jo yrityksen nimeä miettiessä kannattaa ottaa huomioon verkkotunnus ja hakukoneoptimointi.

Kuten kaiken sisällön, myös avainsanojen on syytä tukea liiketoimintaa. Avainsanoilla on vain yksi tarkoitus: saada lisää asiakkaita. Jos käyttämäsi avainsanat eivät liity kiinteästi bisnekseesi, sivustolle virtaa kävijöitä, jotka eivät ole kiinnostuneita tuotteistasi ja palveluistasi.

Avainsanalla on väliä

Kuvitteellinen Parturi-kampaamo ”Kampaamopalvelu Otsatukka” käyttää avainsananaan ”kampaamopalvelu”-sanaa. Kampaamopalveluitahan se tarjoaa. Yrittäjä ihmettelee, miksei nettisivuilla ole kävijöitä, vaikka sivustolla viljellään oikein mukavassa suhteessa avainsanaa ja se sisältyy verkkotunnukseenkin.

Vastaus löytyy avainsanatyökalulla: Kampaamopalvelu-sanalla ei kukaan etsi kampaamopalveluita.

Tässä avainsanatyökalun tulokset:

  • ”Kampaamopalvelu”-sana: 0 kuukausittaista haku,
  • ”kampaaja”: 135 000 hakua ja
  • ”kampaamo”: 165 000 hakua.

Ei siis ole aivan sama, miten avainsanat valitaan. Valintaan kannattaa paneutua. Vaikka pääsisit hakusanallasi hakutuloksissa kolmen parhaan joukkoon, on melkoinen ero, saatko siivun nollasta vai 165 000 kävijästä.