– Matkatoimiston myynti romahti, kun fanimäärä kasvoi Facebookissa.
Näin kertoi tiistaina 3.4.2012 Savon Sanomien haastattelema myynnin johtamisen professori Petri Parvinen. Taloussanomat otsikoi aiheen melko raflaavasti: ”Liika Facebook-fanitus vähentää myyntiä”. Ymmärrän vetävän otsikon tärkeyden, mutta eikö nyt yleistetty vähän liikaa?
Todellisuudessa kysymys on siitä, että sosiaalisessa mediassa saa mitä tilaa. Jos fanit ovat tykänneet erikoistarjousten ja etujen toivossa, he odottavat niitä myös jatkossa. Ongelma ei siis ole fanien määrässä, vaan fanien ”laadussa”.
Kohderyhmä on aivan oikea, jos tarjoukset ovat yrityksen strategia niin uusien asiakkaiden hankinnassa kuin nykyisten asiakkaiden tyytyväisenä pitämisessä. No, siitä strategiasta voidaan olla vain yhtä mieltä: Se kannattaa muuttaa. On parempi olla pysyvästi edullinen kuin syödä kampanjaluontoisesti katteitaan.
Saako Facebookin sääntöjä rikkoa?
Toinen murheenkryyni on Facebook-kilpailut. Ne ovat kyllä parempi tapa kerätä faneja ja palkita nykyisiä tykkääjiä, mutta suurin osa niistä rikkoo Facebookin sääntöjä. Sääntöjä rikkomalla on toki tehty tulostakin, kuten Pasi Vuorion Kuinka menestyä facebookissa yrityksenä – raadollinen totuus -diasarja kertoo.
Pasin slaidit ovat vastaus Eero Leppäsen kalvosarjaan: Mitä yritysten on ymmärrettävä käyttäjästä Facebookissa. Eeron lähestymistapa on melko ylevä ja hienovarainen. Ehkä totuus ja ihmisten tarpeet ovat hieman raadollisemmat. Itse nostaisin hyväksytyksi tulemisen ja ”tirkistelyn” melko korkealle, kun pohditaan vaikuttimia sosiaalisen median käyttöön.
Yritysmaailmassa kilpailijoiden vakoilu on varmaan aika tavallinen tapa hyödyntää Facebookia. Hiukan kauniimmin sanottuna, Facebook on hyvä paikka benchmarkata ja etsiä parhaita käytäntöjä.
Riippumatta siitä, onko sosiaalisen median käyttö ylevää vai raadollista, sääntöjä en lähtisi tarkoituksella rikkomaan. Vaikka tulosta syntyisikin, en haluaisi antaa itsestäni ja yrityksestäni sellaista kuvaa, että vain tulos on tärkeä.
Viimeisimmät kommentit