Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Puhu asiakkaalle seksikkäästi

Asiantuntijalla on paljon mielenkiintoista tietoa. Todellisen asiantuntijan ei tarvitset olla kuiva professori tai käsittämättömiä laskelmia esittelevä insinööri. Asiantuntija voi oppia kertomaan asiansa kiinnostavasti ja ymmärrettävästi. Vaikeaselkoisuus ei tee asiantuntijasta uskottavampaa, päinvastoin.

Melissa Marshall pyysi Ted Talksissa tiedemiehiä ja insinöörejä puhumaan hänelle seksikkäästi. Marshall antoi muutaman vinkin asiantuntijoille, jotta me saisimme asiakkaamme ymmärtämään.

1. Kerro hyödyt

Kerro, mitä käytännön hyötyä pavelustasi tai vempeleestäsi on.

Jos hyöty on laskettavissa rahassa, sano se. Hyöty voi olla muutakin, mutta bisneksessä sen täytyy lopulta dollarisoitua.

2. Varo ammattislangia

Tekniset ja tieteelliset termit saavat asiakkaat ymmälleen, jopa säihkähtämään. Käytä vain yleiskielen sanoja tai ainakin selitä, mitä ammattisanalla tarkoitetaan.

3. Käytä tarinoita

Tarinat ja vertaukset auttavat ymmärtämään, mutta eivät tyhmennä asiaa. Älä väheksy esimerkin voimaa. Mitä lähemmäs pääset asiakkaasi arkea, sitä paremmin viestisi puree.

4. Näytä

Älä luettele faktoja, vaikka ne olisivat kuinka merkittäviä tahansa. Poimi oleellisimmat ja kerro ne kuvilla. Noudata tätä erityisesti kalvosulkeisissa. Älä käytä esityksessä luetelmaviivoja (eng. bullet points). Ne tappavat esitelmäsi.

Teen kaikesta niin yksinkertaista kuin mahdollista, mutta en yhtään yksinkertaisempaa.
– Albert Einstein

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *