Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Viestintä muuttaa maailmaa

Luet aamun lehteä, katsot uutisia ja seuraat kaiken aikaa informaatiovirtaa sähköisissä viestimissä ja maailmasi muuttuu. Yksi uutinen kerrallaan. Yksi markkinointiviesti vuorollaan valtaa mielesi ja jättää jälkensä maailmankuvaasi.

Kuinka moni tiedostaa, miten viestintä muokkaa maailmaa. Viestintä luo todellisuutta mm. herättämällä ihmisissä odotuksia, jotka ohjaavat vaikkapa kulutustapoja. Viestintä ei ole pelkkää tiedonvälitystä, arvoneutraalia informaatiovirtaa, vaan tietoista vaikuttamiseen tähtäävää ja kansan maailmankuvaa muokkaavaa toimintaa.

Keskustelin yritysjohtajan kanssa, joka oli hämmentynyt. Hänellä oli viesti, joka ei mennyt läpi. Jostain syystä tiedotusvälineitä ei kiinnostanut lainkaa kertoa, että nykyisen taantumankin keskellä on yrityksiä, jotka palkkaavat lisää väkeä ja ottavat käyttöön uusia työvuoroja voidakseen vastata kasvaneeseen kysyntään.

Kenen asiaa edistää viestintä, joka valaa kansan keskuuteen toivottomuutta jatkuvilla yt- ja irtisanomisuutisilla, sen sijaan, että edes joskus viestittäisiin valonpilkahduksista, jotka luovat, kuten tässäkin tapauksessa, toivoa kymmeniin hämäläisiin koteihin.

Yrityksen viestintäosasto oli laatinut lehdistötiedotteen, joka lähetettiin useimpiin merkittäviin viestimiin tuloksena puhdas nolla. Alan lehdistö vaikeni asiasta yhtenä miehenä yleismedian rinnalla, ei sanaakaan, ei yhdessäkään mediassa. Toivon sanoma, joka olisi voinut olla omalta pieneltä osaltaan nostamassa suomalaista yhteiskuntaa alavireisyyden vankilasta edes vähän lähemmäs valoa, ei saavuttanut koskaan suurta yleisöä. Viesti kasvusta, uusista työpaikoista ja uudesta toivosta jäi loppujen lopuksi viestintäosaston tietokoneen kätköihin yhtenä turhaan laadittuna tiedotteena muiden unohdettujen toivonkipinöiden joukossa.

Maailmankuvasi jäi astetta synkemmäksi, koska viestintämaailman arvojohtajat valitsivat toisin. He haluavat muokata maailmaasi ja hallita sitä sen mukaan, mikä palvelee heitä itseään, riippumatta totuudesta.

 

Kirjoittanut Matti Johannes Lahtinen

Yrittäjä ja sosiaalisen median saarnaaja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *