Kirjotin aiemmin siitä, miten vaikea on saada positiivitistakaan uutista läpi, jos turvautuu pelkästään toisten suosioon. On hyväksyttävä, että valtamedia ja lehdistö sen osana on ajamassa aina jotain agendaa, useimmiten omistajiensa. Median sidosten ymmärtäminen avaa ymmärrystä myös sille, mitkä mediat valita oman viestin välittämiseen. Väärä viesti oikeassa mediassa menee yhtä varmasti läpi, kuin oikea viesti väärässä mediassakin. Molemmat epäonnistuvat.
Ainoa tapa varmistaa se, että päätoimittaja omaa samat viestinnälliset tavoitteet on ottaa päätoimittaja omaan palvelukseensa, tai ruveta itse päätoimittajaksi. Lehdistötiedote, jota kukaan ei julkaise on hukattu inhimillinen resurssi ja niin voi käydä, vaikka tiedottaja olisi tehnyt kuinka hyvää työtä tahansa laatiessaan tiedotetta. Läpimeno tai -menemättömyys ei kerro tiedotteen laadusta, vaan ainoastaan julkaisijan uutistarpeesta. Vanha nyrkkisääntö on, että lehdistötiedotteet menevät parhaiten läpi heinäkuussa, koska silloin Suomi on kiinni ja maa sen myötä uutisköyhä. Muulloin asian ratkaiseen joko julkaisijan tarve tai agenda. [su_pullquote align=”right”]Ainoa, joka voi varmistaa yrityksen viestin läpimenon, on yritys itse[/su_pullquote]
Sosiaalinen media, blogosfääreineen, tarjoaa vähällä vaivalla viestintäkanavan, joka on helppo ottaa haltuun. Jos yritys viestii sanomaansa sekä itse kontrolloimiensa sosiaalisen median työkalujen että muun median kautta, voi yritys aina varmistaa sen, että viesti menee ainakin jotain kanavaa pitkin läpi. Vaikka alan lehden päätoimittajalla olisikin yrityksen edun kanssa ristiriitainen agenda, ei hyviä uutisia tarvitse enää haudata harmistuneena silppurin säiliöön.
Ainoa joka voi varmistaa yrityksen viestin läpimenon on yritys itse. Kaikissa muissa tapauksissa ollaan enemmän tai vähemmän muiden hyväntahtoisuuden armoilla. Yrittäjä joka ryhtyy itse päätoimittajaksi hallitsee viestiään ja voi itse myös varmistaa sen läpimenon. Tarvitaan vain sosiaalisen median työkalujen suunnitelmallinen haltuunotto ja riittävä vaivannäkö. Yrityksen viestintää kannattaa tehdä suunnitellusti, jotta viestintä rakentaa ja tukee yrityksen brändiä. Hajanainen viestintä jättää yrityksen hahmottumattomaksi mahdollisen asiakkaan ihmetellessä sitä, mitä yritys oikein viimekädessä tekee ja minkälaisia palveluita tai tuotteita se tarjoaa.
On huomattava, ettei hyvä viestintä oikeastaan työllistä sen enempää kuin huonokaan. Samalla vaivalla, joka tarvitaan lehdistötiedotteen laatimiseen syntyy blogiteksti, joka julkaistuu sanalleen sellaisena kuin sen yritysjohtaja alunperin tarkoittikin. Mikä parasta oman yrityksen brändääminen muuttaa maailmaa, sekä omien, että muiden silmissä.
Sosiaalista mediaa voi hyödyntää niin yrityksen sisäisessä viestinnässä kuin ulkoisessa markkinoinnissakin. Jokainen viesti luo mielikuvaa yrityksestä. Viesti joko rakentaa tai murentaa yrityksen brändiä, siksi on tärkeää, että jokainen viesti, joka yrityksestä lähtee on laadukas ja harkittu.
Viimeisimmät kommentit