Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Tee se itse, ulkoistamalla

Yrityksen on hyvä kontrolloida viestintäänsä siten, että pystyy itse määrittelemään niin kanavat, kuin viestinkin, jonka se haluaa saada läpi. Viestintä, joka on muiden varassa on aina oman kontrollin ulottumattomissa. Ajatus siitä, että vielä pitäisi ryhtyä päätoimittajaksi, toimitussihteeriksi tai mikä sen nyt on, joka vastaa markkinointiviestinnästä kaikkien jo olemassa olevien tehtävien lisäksi saattaa tuntua aivan liikaa vaaditulta. Ja onkin sitä, jos työaikaa joudutaan lainaamaan valmiiksi jo illasta, yöstä tai vaikkapa lasten lasten kanssa käyttöön varatusta ajasta.

Ratkaisu loppunpalamisen kynnyksellä taapertavalle yritysjohtajalle on ulkoistaa markkinointiviestintä siten, että se on kaiken aikaa omassa kontrollissa, mutta jonkun muun toteutettavana. Palvelun voi vaikkapa ostaa ulkoa joltakulta, joka jo valmiiksi rakastaa sekä sosiaalista mediaa, että sisältömarkkinointia. Tee ulkopuolisesta toimijasta sisäpuolinen. Sinä tai työntekijäsi vapaudutte tekemaan sitä, millä yrityksenne tienaa samalla kun voitte toimituspalavereissa varmistaa, että kaikki markkinointiviestinnän kanavat ovat tehokkaassa käytössä.[su_pullquote align=”right”] Tärkeintä on se että, yhteistyö on saumatonta ja markkinointia toteuttava taho ymmärtää bisnestäsi, aidosti.[/su_pullquote]

Sinä päätät sisällöt ja omistat tekijänoikeudet, vaikka sormet, jotka hyppivät näppäimistöllä olisivatkin jonkun aivan toisen.

Ulkoistettu viestintä voi olla aivan yhtä omaa kuin se itse pakerrettukin. Tärkeintä on se että, yhteistyö on saumatonta ja markkinointia toteuttava taho ymmärtää bisnestäsi, aidosti. Ulkoistaminen ei tarkoita välttämättä koko tehtävän siirtämistä toisiin käsiin. Jos omassa yrityksessä on intoa aikaa sekä osaamista, voit rakentaa hybridimallin. Palkkaat ulkopuolelta vain sen viestintäpäällikön, joka pitää toimituspalaverit työntekijäsi kanssa laatien säännöllisesti toteutettavaksi julkaisusuunnitelman ja -aikataulun. Kuka tekee ja mitä, mitä viestitään ja koska? Työntekijäsi saa itselleen selkänojan, johon tukeutua ja joka ohjaa kaikenaikaa markkinointia yrityksen arvojen ja tavoitteiden mukaiseen suuntaan ja auttaa samalla luomaan kokonaisvaltaista käsitystä siitä, mikä yrityksen brändi on.

 

Kirjoittanut Matti Johannes Lahtinen

Yrittäjä ja sosiaalisen median saarnaaja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *