Hakukoneoptimoinnista kiinnostuneet bloggaajat seuraavat silmä kovana, miten Google fiksaa algoritmiaan suosimaan aina vaan pidempiä tekstejä. Muutama vuosi sitten suositukset olivat 300 – 500 sanaa. Nyt puhutaan jo tuhannen ja yhden sanan tarinoista. Pitäisikö tekstin olla yli 1200 sanaa?
Osa bloggaajista on sitä mieltä, että Googlen algoritmeille voi antaa piut paut. Osa voi ja osa ei. Suomessa taitaa olla muutama bloggaajaa, joita etsitään enemmän nimen kuin hakusanojen perusteella. Jos et kuulu näihin viiteen, suosittelen ottamaan hakukoneet jossain määrin huomioon.
Blogia julkaistaan – luonnollisesti – lukijoille, ei hakukoneille. Tosin hakukoneidenkin tarkoitus on palvella juuri lukijoita.
Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan lukijat lukevat mieluiten noin 300 sanan artikkeleita. Tutkimuksessa vertailtiin eri ikäluokkien käyttäytymistä. Suuret ikäluokat lukevat mielellään jopa lyhempiä juttuja. 1960 – 70 -luvulla syntyneistä viidesosa suostuu lukemaan myös yli 500 sanan artikkeleita netistä.
Jos lukijat jaksavat lukea keskimäärin 300 sanaa ja Google vaatii yli tuhatta sanaa, mikä neuvoksi ristiriitaan?
Tilanteen voi ratkaista ainakin kahdella tavalla. Ensimmäinen tapa on julkaista normaalien lyhyiden postausten tueksi pidempiä artikkeleita. Toinen tapa on kirjoittaa pitkistä teksteistä n. 200 – 300 sanan tiivistelmiä.
Kumpi tapa on parempi? Vai voisiko olla vielä joku muu tapa ratkaista dilemma?
Hyvä ratkaisu on myös kirjoittaa Googlen rakastamia pitkiä artikkeleita, ja tehdä niistä sellaisia että ne voi lukea joko kokonaan tai silmäilemällä. Väliotsikoilla ja lihavoiduilla lauseilla tekstistä voi tehdä helposti silmäiltävän ja lukija voi tarttua kiinnostaviin kohtiin tekstissä.
Blogin luonne ja tavoiteltu hakusana on myös tärkeä ottaa huomioon. Hakusanalle ”nopea lihapulla resepti”, ei kannata kirjoittaa pitkää artikkelia…