Katselin MTV3:n Suomessa on yritystä sarjaa Katsomosta. Sarja on ihan kiva, vaikken vielä kolmen jakson jälkeen löytänyt siitä kovin paljon sisältöä. Yksi asia pisti erityisesti silmääni: Mukana olevien yritysten liikeideat. Minusta niissä ei ole ideaa. Saattaa olla, että liikeideasta esitetään vain osa – se itsesestään selvä osa. Vai onko sinun mielestäsi ”laadukkaiden ikkunoiden valmistus” liikeidea?
Avainsana: liikeidea
Eero Leppänen pohti blogissaan sosiaalisen median ansaintamallia. Eeron vastaus sopii kaikkeen ansaintaan ja liiketoimintaan: Jokaisen yrityksen pitäisi löytää oma liiketoiminta- ja ansaintamalli. Kannattaa pysyä kärryillä siitä, miten kilpailijat toimivat ja kääntää se päälaelleen. Täysin poikkeavalla toteutuksella voisi onnistua tekemään lyömättömän kilpailuedun tai ainakin hyvän etumatkan kilpailijoihin. Ja mikä parasta, uusi malli hyödyttää myös asiakasta.