Kategoriat
Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Digitaalinen jalanjälki: Sosiaaliset kirjanmerkit

Online-linkkilistat, sosiaalisten kirjanmerkkien palvelut (social bookmarking service) ovat web-pohjaisia palveluita, joihin voit lisätä omia linkkilistojasi, kuten selaimenkin kirjanmerkkeihin (tai suosikkeihin IE:ssä). Sosiaaliset kirjanmerkit ovat nimensä mukaisesti tarkoitus jakaa muillekin – tosin palveluissa on mahdollista tehdä yksityisiäkin kirjanmerkkejä ja jakaa vain tietyille ryhmille.

Toisin kuin selainkohtaiset kirjanmerkit, sosiaaliset kirjanmerkit ovat käytössä tietokoneesta riippumatta, kunhan olet internet-yhteyden päässä.

Yleisimmät linkki- ja kirjanmerkkipalvelut Suomessa taitavat olla Delicious, Digg ja Netvouz sekä Diigo, joka on oikeastaan paljon enemmän kuin sosiaalisten kirjanmerkkien tietokanta. Useimmilla sivustoilla on Facebookin ja Twitterin lisäksi jakomahdollisuus juuri Delicious-kirjanmerkkeihin.

Näiden yleiskirjanmerkkien jakamiseen tarkoitettujen palvelujen lisäksi on olemassa tiettyyn aihepiiriin keskittyviä palveluita, esimerkiksi kotimainen raskausaikaan ja vauvoihin liittyviä linkkejä keräävä Kenguru.

Sosiaalinen kirjanmerkki sisältää linkin johonkin nettiosoitteeseen, sivun esittelyn ja tunnisteet (tagit).

Sosiaaliset kirjanmerkit tiivistävät hyvin sosiaalisen median ytimen: Jaa ja tule jaetuksi.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Yksi vastaus aiheeseen “Digitaalinen jalanjälki: Sosiaaliset kirjanmerkit”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *